Škoda Plzeň má letos rekordní tržby necelých 18 miliard

Novinka pro Bratislavu. Plzeňská Škodovka včera zahájila zkušební provoz své nejnovější tramvaje v Bratislavě. Jde o první nízkopodlažní vozidlo z generace ForCity Plus v obousměrné variantě.

Novinka pro Bratislavu. Plzeňská Škodovka včera zahájila zkušební provoz své nejnovější tramvaje v Bratislavě. Jde o první nízkopodlažní vozidlo z generace ForCity Plus v obousměrné variantě. Zdroj: Skoda Transportation

Plzeňská strojírenská skupina Škoda Transportation skončí letošní rok s nejvyššími tržbami ve své novodobé historii. Podle zpřesněných čísel vykáže obrat 17,8 miliardy korun, což je o pětinu více než loni.

„Vyvinuli jsme produkty, které se dobře prodávají. Tento rok je rekordní nejen z hlediska tržeb, ale i z hlediska vyrobených tramvají a trolejbusů,“ řekl deníku E15 generální ředitel Škody Josef Bernard.

Z výrobních hal firmy letos vyjede 115 tramvají a více než 300 trolejbusů. Průměr minulých let se přitom pohyboval kolem 50 tramvají a 120 trolejbusů. Skupina těží především ze zakázek uzavřených v loňském roce. Jejich objem činí 22 miliard korun, z toho 21 miliard připadá na zahraniční trhy. Bernard to částečně přičítá i faktu, že řada zemí a měst finišuje s čerpáním evropských fondů. Pro příští rok už proto s lámáním letošních rekordů nepočítá.

Tramvaje do Maďarska i Turecka

K největším tahounům patří dodávka desítek tramvají do maďarského Miškovce a tureckého města Konya. Turci si navíc k původní šedesátikusové sérii doobjednali dalších dvanáct vozidel, která mohou částečně jezdit i na baterie. Škoda se po obchodě poohlíží i v sousedním Řecku, kde se přihlásila do soutěže o dodávku 25 tramvají do Atén, ve hře je rovněž dodávka strojů do Skandinávie.

Ovoce začíná nést i licence na výrobu tramvají For City prodaná do Číny. Čínská firma CSR Sifang může vyrobit až 400 tramvají vyvinutých v Plzni, což by Škodě přineslo až pět miliard korun. Projekt je ale zatím na začátku. „Číňané nyní vyrábějí druhou tramvaj, celkem mají zatím smlouvu na dodávku devíti strojů. Významně přitom spolupracují s námi,“ doplnil Bernard.

Ve výkladní skříni Škody je ale na prvním místě nová lokomotiva zvaná Emil Zátopek. Ta se zatím uplatnila na německém, českém a slovenském trhu. Nově s ní chce výrobce proniknout do Izraele, kde je vypsána soutěž na osmdesát strojů.