Škodováci dostanou zlevněné iPhony z druhé ruky. Nový benefit si chválí odbory i automobilka
Škoda Auto se dohodla s odbory KOVO na novém benefitu pro zaměstnance. Je jím zhruba třetinová sleva na nákup použitých firemních smartphonů. Ročně se mohou takových přístrojů zobchodovat až tisíce. Odbory si pochvalují konstruktivní spolupráci, která má údajně přispět k ekologicky pozitivnímu přístupu mladoboleslavské automobilky - až dosud totiž byly vyřazené firemní telefony údajně ekologicky likvidovány.
Na nákup použitých, ale stále plně funkčních firemních telefonů dostanou zaměstnanci slevu v průměru třicet procent oproti ceně, za kterou by se v daný čas zařízení prodalo na volném trhu. Spuštění benefitu Škoda plánuje na druhé čtvrtletí tohoto roku.
Podle odborů může program vdechnout nový život více než třem tisícům zařízení ročně, a to jak těm s operačním systémem iOS, který používá výrobce Apple v zařízeních iPhone, tak těm se systémem Android, jejž používá většina ostatních výrobců.
„Program přinese úsporu v rodinných rozpočtech a přispěje ke snížení objemu elektronického odpadu, neboť každoročně může být takto znovu využito přes tři tisíce telefonů,“ uvádějí odbory ve svém čtrnáctideníku.
Například cena použitého předposledního modelu Applu iPhone 15 se na inzertních portálech Mobil Pohotovost nebo Bazos.cz pohybuje mezi čtrnácti a osmnácti tisíci korun. Liší se podle stavu telefonu, který v této cenové úrovni nabízí zpravidla jen základní kapacitu paměti 128 gigabytů. Třetinová sleva by tak v praxi přinesla v tomto případě úsporu okolo pěti tisíc korun.
„Nabídka je navržena tak, aby vyhověla různorodým potřebám od prvního telefonu pro děti až po zařízení pro starší členy rodiny. Další významnou výhodou benefitu je jasný původ zařízení a jejich transparentní stav,“ pochvalují si benefit odboráři.
Škoda, která celosvětově zaměstnává čtyřicet tisíc zaměstnanců – většinu v Česku – pro tyto účely spustí novou online platformu, na níž si zaměstnanci budou moci zařízení prohlédnout, případně vybrat a zarezervovat.
Do továrního nastavení zresetovaná zařízení pak obdrží v Mladé Boleslavi, Vrchlabí či v Kvasinách, tedy ve třech tuzemských závodech.
Ty aktuálně procházejí významnou proměnou. Vedení Škody pro ně stanovilo jasný cíl: Do roku 2030 nesmějí vypouštět do atmosféry více emisí oxidu uhličitého, než kolik jich pomáhají odebírat. Vrchlabí už v tomto režimu funguje od konce roku 2020, uhlíkovou neutralitu zbývá vtisknout Kvasinám, a především hlavnímu závodu v Mladé Boleslavi.
Aby Škoda dostála cíli, musí mnohé změnit. Změnu pocítí i řidiči za volantem – většina dílů bude zhotovována z recyklovatelných materiálů. Podle odborů má rozumnější nakládání s použitými telefony rovněž přispět k udržitelnějšímu fungování celé automobilky.
Nová Škoda Enyaq: