Škoda Auto může přijít o šéfa. VW zvažuje vyslat Zellmera na záchrannou misi do Porsche

Šéf Škody Auto Klaus Zellmer.

Šéf Škody Auto Klaus Zellmer. Zdroj: e15 Michaela Szkanderová

Jiří Liebreich

Koncern Volkswagen si prochází velmi turbulentním obdobím, a výjimkou není ani jeho firma Porsche. Výrobci sportovních vozů se nedaří podle plánů, což patrně vyústí v personální zemětřesení. To může odnést i šéf Porsche Oliver Blume. Německá média už proto spekulují, kdo by ho mohl na nejvyšším postu v luxusní značce nahradit –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ a na prvním místě zmiňují současného předsedu představenstva mladoboleslavské Škody Auto Klause Zellmera.

Porsche se –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ stejně jako dalším koncernovým a obecně evropským automobilkám –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ nedaří. Čelí poklesu prodejů, které se loni snížily o tři procenta na 311 tisíc vozů, i marží, které se namísto plánovaných dvaceti procent pohybují v rozmezí 14 až 15 procent. Dozorčí rada by tak měla na dnešním zasedání odvolat dva velezkušené členy představenstva. Skončit by měl finanční ředitel Lutz Meschke, jenž v Porsche působil takřka čtvrtstoletí a sehrál klíčovou roli při vstupu firmy na burzu, a rovněž velmi zkušený obchodní ředitel Detlev von Platen.

Porsche je v personální tísni

Tím však rošáda skončit nemusí. Akcionáři Porsche dlouhodobě kritizují dvojroli šéfa firmy Olivera Blumeho, který je od září 2022 zároveň i šéfem celého koncernu VW. I to je podle analytiků jeden z důvodů, proč se akciím Porsche nedaří lépe: za poslední rok klesly o čtvrtinu na necelých šedesát eur. Je tak dost možné, že se personální zemětřesení dotkne i Blumeho, který by se tak mohl soustředit výhradně na práci v čele koncernu.

Porsche by tak rázem přišlo o tři z nejzkušenějších manažerů, kteří znají firmu do posledního šroubku. Potenciální náhrada Blumeho proto musí být velmi zkušená, se znalostmi Porsche, prověřená osobnost, jenž se v koncernu těší silné důvěře. Schopný manažer, který má předpoklady uspět i ve velmi složitém období.

Těmto náročným požadavkům podle německého odborného magazínu Automobilwoche nejlépe odpovídá současný sedmapadesátiletý šéf Škody Auto Klaus Zellmer. Právě Porsche byla první Zellmerova štace, do ikony Stuttgartu nastoupil jako asistent člena představenstva v roce 1997. Později vedl Porsche v regionu Severní Ameriky, v roce 2020 se přesunul do pozice, v níž zodpovídal za prodej osobních vozů Volkswagen. Na šéfovský post mladoboleslavské automobilky nastoupil v červenci 2022.

„Ke spekulacím se nebudeme vyjadřovat,“ komentuje možný Zellmerův přestup do Porsche tiskové oddělení Škody. Automobilwoche vidí šance zkušeného manažera velmi dobře, vyzdvihuje jeho chytré vystupování a bohaté zkušenosti, mix, který z něho dělá údajně nejvhodnějšího kandidáta.

Pět měsíců po svém nástupu do Škody v roce 2022 Zellmer v exkluzivním rozhovoru pro e15 odpovídal i na otázku, zda mu Porsche, v němž strávil většinu kariéry, nebude chybět. „Ne, skutečně. Vždy bude mou součástí, Škoda je ale fascinující společností. Vždyť patří k nejstarším, stále úspěšně fungujícím automobilkám na světě. Je mi ctí, že ji mohu vést,“ uvedl tehdy.

Nicméně není jediným možným nástupcem Blumeho. Ve hře jsou i další jména jako Gernot Döllner, šéf Audi, nebo Stefan Weckbach, hlavní stratég VW.

GALERIE: Podívejte se na nejprodávanější auta v Německu.

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI
Volkswagen T-Roc
Ilustrační foto
Škoda Octavia 1,5 TSI 85 kW
Volkswagen Passat Pro
20 Fotogalerie