Srdce Opelu přestalo tlouct, závod v Bochumi vyrobil poslední vůz

Továrna Opel v německé Bochumi

Továrna Opel v německé Bochumi Zdroj: ctk/AP

Továrna automobilky Opel v německé Bochumi dnes krátce po půlnoci vyrobila svůj poslední vůz. Závod se stal po více než 50 letech od zahájení produkce obětí restrukturalizace, která má za úkol obnovit ziskovost Opelu. Posledním autem, který sjel z výrobní linky továrny, byla tmavě šedá rodinná dodávka Zafira.

„Srdce Opelu přestalo tlouct,“ prohlásil podle agentury DPA jeden ze zaměstnanců závodu. Rozhodnutí o ukončení výroby v Bochumi definitivně padlo loni v březnu, kdy zaměstnanci závodu Bochum odmítli plán restrukturalizace.

Zhruba tři tisíce pracovníků továrny mají nyní před sebou nejistou budoucnost. Většina z nich bude na maximálně dva roky převedena do tranzitního podniku, který jim bude pomáhat při hledání práce. Podnik, v němž bude Opel vlastnit menšinový podíl, bude zpočátku těmto zaměstnancům vyplácet celou mzdu, později bude jim mzda snížena až na 70 procent původního platu.

Továrna Opelu v Bochumi se zavře už na začátku roku 2015Továrna Opelu v Bochumi se zavře už na začátku roku 2015 | CC BY-SA 3.0: Dr.G.Schmitz - Wikimedia CommonsZávod Opelu v Bochumi

Opel je součástí největší americké automobilky General Motors. Ta v minulosti uvažovala o jeho prodeji, nakonec se ho ale rozhodla restrukturalizovat vlastními silami. Na konci loňského roku Opel po celé Evropě zaměstnával přes 38 tisíc lidí, z toho více než 19 tisíc v samotném Německu.

Generální ředitelka GM Mary Barraová v listopadu oznámila, že Opel do konce tohoto desetiletí zahájí ve své továrně v německém Rüsselsheimu produkci nového sportovně-užitkového vozu. Navíc investuje 500 milionů eur (téměř 14 miliard Kč) do výroby motorů.

„Opel má pro GM velký strategický význam,“ prohlásila Barraová během listopadové návštěvy v Rüsselsheimu, kde má Opel ústředí. „Tyto dodatečné investice pomohou značce znovu zazářit a přispějí k dalšímu posílení naší pozice v Evropě,“ dodala.