Toyota chce ukončit kauzu vadných pedálů rekordním odškodným | e15.cz

Toyota chce ukončit kauzu vadných pedálů rekordním odškodným

Toyota
Toyota
• 
ZDROJ: profimedia.cz

ČTK, vrb

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Největší japonská automobilka Toyota Motor chce ve Spojených státech ukončit spor o vadné pedály, kvůli kterým hrozilo riziko samovolného zrychlování vozů, mimosoudně. Nabízí odškodné v celkové výši až 1,1 miliardy dolarů (asi 20,9 miliardy korun). Šlo by tak o jednu z největších částek, jakou kdy firmy v USA vyplatily, aby zastavily hromadnou žalobu.

„Bylo to těžké rozhodnutí, zvlášť s ohledem na to, že spolehlivé vědecké důkazy a řada nezávislých hodnocení potvrdily bezpečnost elektroniky brzdového systému,“ podotkl právní zástupce společnosti Toyota Motor Sales USA Christopher Reynolds.

Navrhované vypořádání počítá s kompenzací za ekonomické ztráty, které mohly majitelům vzniknout v souvislosti s případnou bezpečnostní závadou na vozidle. Částka pokrývá většinu žalob, které majitelé vozidel Toyota na automobilku podali za to, že jejich vůz někdy samovolně zrychlí. Nepokrývá ale odškodné za smrt či zranění při havárii.

„Došli jsme k závěru, že otočit stránku v tomto právním sporu a vyřešit jej smírem je v nejlepším zájmu firmy, našich zaměstnanců, prodejců a hlavně našich zákazníků,“ dodal Reynolds.

Stížnosti na samovolné zrychlování toyot nezávisle na vůli řidiče se v USA objevovaly od roku 2003. Podnik svolal k opravám miliony vozů. Toyota ale čelí kritice, že se svoláváním automobilů začal příliš pozdě a že při něm postupoval příliš pomalu. Navíc v jednom z interních dokumentů firmy se mluví o tom, že automobilka ušetřila přes 100 milionů dolarů, když přesvědčila americké úřady, že problém s nechtěným zrychlováním aut vyřeší levným upevněním podlahové krytiny. Podle regulátorů byla problémová podlahová krytina spojena s desítkou úmrtí.

Pověst Toyoty poškodily i další problémy

Dohoda o mimosoudním vyrovnání se týká až 16 milionů aut, které Toyota v USA prodala v letech 1998 až 2010. Týká se to až 30 modelů, včetně nejprodávanějších Camry a Corolla. Toyota nepřiznala žádnou vinu, měla by ale zaplatit instalaci bezpečnostního mechanismu do brzdového systému u zhruba 3,25 milionu svých vozů.

Částka, kterou by měla Toyota zaplatit, převyšuje výši podobných dohod z minulosti. Například v roce 2005 se výrobce pneumatik Bridgestone rozhodl zaplatit odškodné 240 milionů dolarů automobilce Ford Motor. Ta musela v roce 2001 svolávat miliony aut, aby vyměnila asi 13 milionů pneumatik. Šlo o jednu z největších svolávacích akcí v USA.

Toyota byla v minulých letech nucena svolat miliony vozů kvůli různým problémům, tedy nejen kvůli nechtěnému zrychlování aut, například kvůli defektním pružinám ventilů, které můžou za provozu zastavit motor. To mělo negativní dopady na její pověst. Za pozdní hlášení o bezpečnostních závadách a průtahy při svolávání vozů k opravám americké úřady nedávno firmě vyměřily rekordní pokutu 17,35 milionu dolarů.

Akcie Toyoty dnes na burze v Tokiu zpevnily o 1,3 procenta, a navázaly tak na ještě silnější růst z předchozího dne. Reagovaly tak na příznivé zprávy o vývoji odbytu, o němž informoval management. Toyota očekává, že v letošním roce prodá rekordních 9,7 milionu vozů. Proti loňsku, kdy prodej nepříznivě ovlivnily dopady zemětřesení, to bude nárůst o 22 procent.

Vývoj akcií Toyoty za poslední dva roky

Vývoj akcií Toyoty za poslední dva roky (Yahoo)Autor: Yahoo

Autor: ČTK, vrb

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah