Toyota má postavit v Mexiku a Číně dvě továrny. Za 31 miliard korun

Toyota zůstala loni světovou jedničkou v prodejích automobilů.

Toyota zůstala loni světovou jedničkou v prodejích automobilů. Zdroj: ctk

ČTK
Největší japonská automobilka Toyota vybuduje v Mexiku a Číně dvě továrny na výrobu celkově až 300 tisíc osobních vozů ročně a do jejich výstavby investuje zhruba 150 miliard jenů, v přepočtu 31,7 miliardy korun. Agentuře Reuters to řekly dva informované zdroje. Firma by tím ukončila tříleté období zmrazení investic do rozšiřování výroby.

Podle zdrojů už oba plány schválilo vedení společnosti a oficiálně by mohly být oznámeny už tento měsíc. Prezident Toyoty Akio Toyoda před třemi lety zmrazil rozšiřování produkce, protože předešlá rychlá expanze měla negativní dopad na kvalitu, což vyústilo v rozsáhlé svolávání aut do servisů. Pokles prodeje během finanční krize navíc výrazně snížil využití výrobních kapacit a zvýšil zásoby.

Továrna v Mexiku by měla od roku 2019 vyrábět pro severoamerický trh populární automobily Corolla a její kapacita bude činit 200 tisíc vozů ročně, uvedly zdroje. Bude to první závod Toyoty na osobní vozy v této zemi, která je pro automobilky přitažlivá díky relativně nízkým mzdovým nákladům a bezcelnímu přístupu na americký trh. Toyota loni v USA prodala zhruba 340 tisíc vozů Corolla.

V Číně model Yaris

Nová čínská továrna má vyrábět od roku 2018 ročně 100 tisíc automobilů modelu Yaris a firma ji údajně umístí v jihočínském Kantonu. Firma má v Číně dva společné podniky s místními automobilkami a loni zde prodej svých vozů zvýšila o 12,5 procenta na 1,03 milionu.

Letos čeká Toyota v Číně zpomalení růstu zhruba na polovinu a dosažení úrovně 1,1 milionu prodaných vozů, k níž původně plánovala dospět v minulém roce.

Obnovením expanze v době, kdy světový automobilový průmysl nadále prodává podstatně méně vozů, než je schopen vyrábět, Toyota vyvine tlak na své hlavní globální rivaly - americkou General Motors a německou skupinu Volkswagen. Celosvětový prodej Toyoty loni stoupl o tři procenta na 10,23 milionu vozů, a firma tak třetí rok za sebou předstihla Volkswagen i GM.

V letošním roce nicméně Toyota počítá s poklesem prodeje o procento. Podle některých odborníků by tak japonskou firmu mohl v čele světového automobilového trhu vystřídat Volkswagen, jehož součástí je rovněž mladoboleslavská Škoda Auto.