Toyota míří zpět na automobilový trůn | E15.cz

Toyota míří zpět na automobilový trůn

ilustrační foto (profimedia.cz)
ilustrační foto (profimedia.cz)
• 
ZDROJ: profimedia.cz

Štěpán Bruner

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Boj tří největších automobilek světa o první místo globálních žebříčků vrcholí. Americkou General Motors (GM) chce z piedestalu svrhnout německý Volkswagen, k trůnu má ale nejblíže loni třetí Toyota.

Volkswagen už v průběhu roku hlásil dílčí úspěch. Z dubnové studie poradenské společnosti Ernst & Young vyplynulo, že při porovnání tržeb za rok 2011 překonal dosud první Toyotu o 400 milionů eur, když utržil 159,3 miliardy eur. S výrazným odstupem a 108 miliardami eur skončil GM, který ale stále držel první příčku v počtu prodaných aut.

Japonci vrátili Volkswagenu úder v červnu, když za půl roku navzdory potížím s výrobou kvůli následkům katastrofální tsunami prodali 4,97 milionu automobilů. Překonali tak nejen německého rivala se 4,64 milionu prodaných aut, ale i GM s 4,67 milionu vozů. Volkswagen reagoval prohlášením, že cíl stát se světovou jedničkou ve všech kategoriích chce splnit až v roce 2018.

„Volkswagen Group je na správné cestě k roku 2018, ale ještě jsme neprotnuli cílovou čáru. Kvalita má pro nás přednost před kvantitou. Nechceme být největší, ale spíše nejživotaschopnější automobilkou světa,“ uvedla společnost. Poslední výsledky ze září ukazují, že Toyota by mohla vedení udržet do konce roku. Automobilce za prvních devět měsíců stouply prodeje o 28 procent na 7,4 milionu vozů, čímž o 400 tisíc kusů překonala GM, jejíž prodeje letos téměř stagnují. Volkswagen zůstal s 6,86 miliony automobilů třetí, navzdory tomu, že jeho odbyt vzrostl o více než 11 procent.

Prodeje největších světových automobilek za leden až září

Prodeje největších světových automobilek za leden až září Autor:

Souboj by se ale brzy mohl zúžit na dva rivaly. Jak totiž píše magazín Forbes, GM hrozí už druhý bankrot během několika let. Automobilka stále více ztrácí na klíčovém domácím trhu, její podíl v USA se v září smrskl na 17,5 procenta, nejnižší hodnotu za posledních 90 let. Důvodem je podle magazínu především to, že automobilka nenabízí konkurenceschopné produkty.

Dokladem nedůvěry trhů vůči společnosti může být i to, že akcie GM se od vstupu na burzu, který souvisel se státní pomocí a převzetím 26 procent automobilky vládou USA v listopadu 2010, propadly o více než 28 procent na 24,75 dolaru. Akciový index Dow Jones Industrial Average přitom za stejnou dobu získal 17,5 procenta.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah