Toyota už není světovou jedničkou, z trůnu ji sesadily GM a Volkswagen

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: reuters

Ze symbolického trůnu ve světovém prodeji aut sesadil japonskou Toyotu koncern General Motors. Stalo se tak po třech letech, kdy Toyota světovému prodeji aut kralovala. Za první pololetí automobilka prodala 3,7 milionu vozů a skončila až na třetím místě. Za pokles prodeje může tragický rozměr březnového zemětřesení a následné vlny tsunami, které zcela ochromily i velkou část automobilového průmyslu v Japonsku. Toyotu předstihla i německá automobilka Volkswagen.

Toyota chce nyní vsadit na poptávku a rychlý růst na takzvaných mladých trzích. Za první pololetí se japonské automobilce podařilo prodat 3,7 milionu aut, což představuje meziroční pokles o 11 procent. Prudký propad v prodeji svých vozů pak automobilka zaznamenala za duben až červen, a to kvůli poničeným výrobním závodům na severovýchodě země.

Nedostatek komponentů pak komplikoval výrobu japonským výrobcům i v dalších závodech po celém světě. Toyota však v této souvislosti nedávno oznámila, že by se na pravidelnou úroveň výroby měla vrátit v září, nikoli v listopadu či prosinci, jak původně plánovala.

Americkému konkurentu General Motors však japonské neštěstí přineslo cenné body, když za první pololetí prodal ve světě celkem 4,5 milionu vozů. Dařilo se i německé automobilce Volkswagen, která prodala 4,13 miliony vozů. A přitom jen dva dny před březnovým neštěstím uvedl prezident Akio Tojoda, že Toyota do roku 2015 dosáhne hranice ročního prodeje deset milionů kusů, což by bylo v odvětví vůbec poprvé.

Podle manažerů indické divize však Toyota potvrdila na zdejším trhu svou atraktivitu - odbyt vozů zde stoupá. Zdá se, že potíže po jarním zemětřesením jsou tedy jen dočasné. V Indii za první pololetí vzrostl prodej vozidel Toyoty o výrazných 53 procent na 53 100 a podnik očekává, že se čísla prodaných vozů ještě zvednou. Podle agentury AP Toyota v Číně počítá za celý rok s navýšením prodeje pouze o šest procent, ale na 900 tisíc vozů.