Trump rozpoutal zuřivou obchodní válku, tratí na ní ale Američané

Donald Trump

Donald Trump Zdroj: Profimedia

Tažení amerického prezidenta Donalda Trumpa proti schodkům amerického obchodu sráží burzy už od začátku letošního roku. Jen za poslední dva týdny přišli investoři na celém světě o více než dva biliony dolarů. Nyní ale začínají kromě akcionářů reálně trpět jednotlivé firmy. Například motocyklová ikona Harley-Davidson přesune výrobu určenou pro Evropu mimo USA. 

Zdražování potvrdil také americký koncern Brown-Forman vyrábějící whisky Jack Daniel’s. Rozhodnutí firmy Harley-Davidson už stihlo namíchnout Trumpa, který si s firmou začal vypořádávat účty prostřednictvím Twitteru.

„Harley-Davidson by neměl být nikdy vyráběn v jiné zemi, nikdy!“ zdůraznil Trump a dodal: „Budou zdaněni jako nikdy předtím.“ Harley-Davidson ale není jedinou společností, která se musí přizpůsobovat novým obchodním pořádkům. Postiženi budou oceláři a výrobci hliníku z Evropské unie, Číny či Kanady. V omezené míře to pocítí rovněž čeští exportéři. Celkem za čtyři měsíce vyvezli do USA zboží za 28,4 miliardy korun, ale jen části exportu se zvýšená cla na ocel a hliník dotknou.

„Z celkového objemu se jedná o necelá čtyři procenta, což v celoročním objemu může být hodnota zhruba tři miliardy korun,“ uvádí místopředseda Asociace exportérů a šéf ATAS elektromotory Náchod Otto Daněk s tím, že nepříznivě mohou být ovlivněny také reexporty českého zboží na americký trh. Při nich jde o to, že tuzemské výrobky směřují nejdříve například do Německa a až odtud do USA.

První vlna cel na dovoz oceli a hliníku do USA by nicméně mohla celému českému hospodářství dokonce paradoxně prospět. „Kvůli uzavření amerického trhu dojde k poklesu cen oceli a hliníku. A tím, že jsme čistí dovozci, tak to pro nás bude pozitivní, protože budeme dovážet za nižší ceny,“ upozorňuje hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil. Výrazně horší by však pro českou ekonomiku mělo zavedení cel na dovoz aut do USA. Dotklo by se totiž českých výrobců autodílů a jejich dodávek pro německé automobilky.

Jak šel čas s cly: cloclo|E15