V Kunovicích se bude vyrábět letadlo pro ruské regionální linky

L-410 Turbolet, ilustrační foto

L-410 Turbolet, ilustrační foto Zdroj: airliners.net

Nové letadlo pro ruské regionální linky se prý od roku 2015 bude vyrábět v Česku, konkrétně v Kunovicích, kde 51 procent místního podniku v roce 2008 získal producent mědi z Uralu, těžařský holding UGMK. Uvedl to dnes na titulní straně hospodářský list Vedomosti s odvoláním na generálního ředitele UGMK Andreje Kozincyna.

„Zatímco OAK (sdružení ruských leteckých výrobců) se na pokyn vlády teprve snaží zkonstruovat letadlo pro ruské regionální aerolinky, UGMK je již připravena jej od roku 2015 vyrábět. Pravda, nikoli v Rusku, ale v Česku,“ napsal deník.

V Kunovicích se již od roku 1969 vyrábí letoun L-410, letos se plánuje vyrobit 16 kusů, ale UGMK prý nevidí smysl ve zvyšování výroby letounů v jejich nynější podobě. „Zapotřebí je principiálně nové letadlo. Objeví se k roku 2015. Z L-410 zbude leda trup,“ prohlásil Kozincyn a dodal, že řeč je o letounu s prodlouženým doletem a lepšími ekonomickými parametry. Příští rok mají být dokončeny všechny zkoušky a také má být stanovena cena. Ta však bude záviset na tom, zda zůstanou české motory, anebo je nahradí agregáty Pratt & Whitney, jakož i na vybavení avionikou.

Nejdříve omlazený turbolet

Nový letoun se podle deníku vyvíjí pod pracovním názvem L-610 (pod tímto názvem už kunovický podnik v minulosti vyvíjel větší dvoumotorový letoun navazující na L-410, ten však vznikl jen v několika prototypech a nedočkal se sériové výroby), přechodnou etapu má pak představovat vylepšený stroj L-410 UPV E20 s novými motory GE80-200.

Vedomosti připomněly, že na letecké výstavě ve Farnborough si ruská leasingová společnost Iljušin Finans objednala deset letounů s dodávkou v letech 2013 až 2014; konečné zákazníky neprozradila. Katalogová cena L-410 činí 5,5 milionu dolarů (asi 107 milionů korun), zatímco konkurujícího Dornier 228 NG osm milionů a Twin Otter sedm milionů dolarů.

UGMK do kunovického závodu už investovala přibližně 50 až 60 milionů dolarů a počítá s tím, že v budoucnu každým rokem vynaloží ještě okolo deseti milionů. Firma podle listu od roku 2009 dodala 16 letounů, hlavně ruským společnostem UTair a Jakutija, dva stroje baškirské vládě a čtyři ruskému ministerstvu obrany, vyskytli se prý i klienti ze severní Koreje a Botswany. V případě úspěchu nového projektu by roční produkce mohla vzrůst na 24 letounů s možností částečného přenesení výroby do Ruska.