„Zatímco OAK (sdružení ruských leteckých výrobců) se na pokyn vlády teprve snaží zkonstruovat letadlo pro ruské regionální aerolinky, UGMK je již připravena jej od roku 2015 vyrábět. Pravda, nikoli v Rusku, ale v Česku,“ napsal deník.
V Kunovicích se již od roku 1969 vyrábí letoun L-410, letos se plánuje vyrobit 16 kusů, ale UGMK prý nevidí smysl ve zvyšování výroby letounů v jejich nynější podobě. „Zapotřebí je principiálně nové letadlo. Objeví se k roku 2015. Z L-410 zbude leda trup,“ prohlásil Kozincyn a dodal, že řeč je o letounu s prodlouženým doletem a lepšími ekonomickými parametry. Příští rok mají být dokončeny všechny zkoušky a také má být stanovena cena. Ta však bude záviset na tom, zda zůstanou české motory, anebo je nahradí agregáty Pratt & Whitney, jakož i na vybavení avionikou.
Nejdříve omlazený turbolet
Nový letoun se podle deníku vyvíjí pod pracovním názvem L-610 (pod tímto názvem už kunovický podnik v minulosti vyvíjel větší dvoumotorový letoun navazující na L-410, ten však vznikl jen v několika prototypech a nedočkal se sériové výroby), přechodnou etapu má pak představovat vylepšený stroj L-410 UPV E20 s novými motory GE80-200.
Vedomosti připomněly, že na letecké výstavě ve Farnborough si ruská leasingová společnost Iljušin Finans objednala deset letounů s dodávkou v letech 2013 až 2014; konečné zákazníky neprozradila. Katalogová cena L-410 činí 5,5 milionu dolarů (asi 107 milionů korun), zatímco konkurujícího Dornier 228 NG osm milionů a Twin Otter sedm milionů dolarů.
UGMK do kunovického závodu už investovala přibližně 50 až 60 milionů dolarů a počítá s tím, že v budoucnu každým rokem vynaloží ještě okolo deseti milionů. Firma podle listu od roku 2009 dodala 16 letounů, hlavně ruským společnostem UTair a Jakutija, dva stroje baškirské vládě a čtyři ruskému ministerstvu obrany, vyskytli se prý i klienti ze severní Koreje a Botswany. V případě úspěchu nového projektu by roční produkce mohla vzrůst na 24 letounů s možností částečného přenesení výroby do Ruska.