V souboji o obrněnce to jiskří. Rozhodly i lepší vlastnosti Titusů

Jádrem sporu je to, že Tatra neuzavřela smlouvu na dodávku podvozků se SVOS, ale s Nexterem, což tuzemského výrobce pancéřování vyřadilo ze hry. Podle šéfa Tatry Petra Ruska si SVOS zkomplikovala pozici sama.
„Se společností Nexter spolupracujeme tak, jako s mnoha dalšími výrobci speciálních vojenských vozidel. A stejně jsme nabídli spolupráci s určitými standardními pravidly, jako je například smluvní vztah na zajišťování servisu a oprav těchto vozidel, i firmě SVOS. V roce 2014 od nás dostala nabídku na konkrétní dodávky podvozků, ale neakceptovala je,“ uvedl Rusek.
Stoprocentně české
Šéf SVOS Jaroslav Černý tvrdí, že Vegy jsou stoprocentně poskládané z českých komponentů. A proto si je podle něj mělo vojsko vybrat. „Bylo by to nelogické, kdyby ministerstvo dalo přednost zahraničnímu výrobku,“ uvedl.
„Titusy jsou stejně české jako Vegy,“ reagoval mluvčí Tatry Andrej Čírtek v narážce na fakt, že oba transportéry mají motory i převodovky z ciziny.
Podle dokumentů, které má E15.cz k dispozici, přitom úřad Martina Stropnického (ANO) posuzoval něco jiného. Zajímala ho hlavně cena a technické parametry. V obou případech se Titusy ukázaly jako lepší.
Kromě toho, že jeden šestikolový Titus stojí o čtyři a půl milionu korun méně než čtyřkolová Vega, má i lepší manévrovací schopnosti včetně stoupavosti nebo většího výkonu motoru. „Důležitý je hlavně poloměr zatáčení, protože s obrněnci se počítá i pro operace v městské zástavbě. Tento aspekt jednoznačně hovoří pro Titusy,“ uvedl nejmenovaný nákupčí. Kolegium ministra posuzovalo sedm parametrů. Zatímco Titusy získaly v celkovém hodnocení 25 bodů, Vegy 12.
Drahé vybavení
Téměř dvojnásobek ceny samotných vozidel bude stát jejich vnitřní vybavení. Kompletní štábní transportér - těch vojáci požadují šest - vyjde na 49 milionů. A spojovací dokonce na 62 milionů. Dodávky se mají uskutečnit v letech 2019 až 2023.
Všech dvaačtyřicet kusů se kompletně vyrobí a smontují v Kopřivnici. Hlavně do servisu by resort obrany chtěl zapojit novojičínský státní podnik VOP CZ.
Tatra investuje čtvrt miliard. Před dvěma roky přitom byla na mizině