Volkswagen i Korejci. Vláda jedná o dvou možných gigafactory
Česká vláda jedná o dvou projektech továren na výrobu baterií do elektromobilů. Vedle Volkswagenu je ve hře i gigafactory s korejským partnerem. Novinářům to řekl před odletem z klimatické konference OSN (COP27) v Egyptě premiér Petr Fiala (ODS).
O druhé gigafactory web E15 informoval již dříve >>>
Gigafactory je podle Fialy projekt, který má zásadní význam pro konkurenceschopnost Česka. Je to projekt, který umožňuje zachování a restrukturalizaci automobilového průmyslu., na kterém je velmi významně postavena česká ekonomika, zdůraznil „Jednáme o dvou: jedna, která by měla být v korejské režii, a druhá, v režii Volkswagenu. Probíhají jednání na obou těch projektech. Jednání s Volkswagenem jsou teď velmi intenzivní, dnes, myslím, byla delegace za ČR ve Wolfsburgu, probíhají další jednání na pracovní úrovni a děláme všechno pro to, aby ten projekt ČR získala,“ řekl.
„Naše vláda dělá aktivní kroky k tomu, aby gigafactory mohla v ČR být, a když říkám v České republice, tak myslím v Plzni,“ uvedl Fiala o zvažované továrně Volkswagenu. Vláda na konci října oznámila, že nechá vytvořit studii o dopadech projektu na region, jehož zástupci mají proti plánům vlády námitky. Lokalitu pro korejský závod premiér neupřesnil.
Vláda je podle Fialy schopná vojenské záložní letiště nahradit jinými prostorami. Dnes před německou ambasádou demonstrovali zástupci místních aeroklubů a leteckých škol, kteří chtějí letiště zachovat a bojí se, že prostor pro jeho přestěhování nebude.
Volkswagen by chtěl o umístění továrny rozhodnout do konce roku. Ve hře je ještě lokalita v Maďarsku a Polsku. Případná výstavba by mohla začít ve třetím čtvrtletí roku 2024 a továrna by mohla vyrábět v roce 2027. Počítá se s postupným vytvořením více než 4000 kvalifikovaných pracovních míst. Hodnota továrny má být 120 miliard korun.
Vhodnou lokalitu pro továrnu na výrobu baterií do elektromobilů vybírala agentura Czechinvest rok a půl. Ve hře bylo 13 míst po celé zemi. Jako jediná možná lokalita pro gigafactory se nakonec ukázalo letiště Líně u Plzně. U dříve často zmiňovaného Prunéřova na Chomutovsku byl problém v malé velikosti pozemku a v případě Starého Sedla na Sokolovsku v jeho poddolování.