Volkswagen se aféry nezbaví ani letos, čeká ho střet v USA i Evropě

Volkswagen

Volkswagen Zdroj: reuters

Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen
65. autosalon Franfurkt - Volkswagen
Volkswagen
7
Fotogalerie

Vedení automobilky by se rádo dohodlo o uzavření kauzy podvodů při měření emisí s americkou vládou do nástupu příštího prezidenta Donalda Trumpa. V Evropě bude čelit tlaku Evropské komise.

Německý Volkswagen bude aféra s emisemi u naftových motorů pronásledovat i v roce 2017. Už dnes přistanou u německého soudu v Braunschweigu žaloby majitelů aut s podvodným softwarem zastoupených platformou My-Right. Ta řidičům výměnou za 35procentní provizi z vysouzené částky slibuje náhradu škody pět tisíc eur nebo zpětný odkup auta. Volkswagen se vyplácení náhrad více než osmi milionům Evropanů brání.

Za evropské řidiče se nicméně na konci loňského roku postavila česká eurokomisařka Věra Jourová. V únoru se má setkat s generálním ředitelem firmy Matthiasem Müllerem. Hlavním tématem rozhovoru bude mimořádný bonus či kompenzace evropským zákazníkům. Pro evropská auta už Volkswagen získal povolení od německého úřadu pro motorová vozidla KBA, aby v řídicích jednotkách přehrál software, který řídí emise. V USA se ovšem úřady povolením řídit nemusejí.

Čtěte vše o emisním skandálu Volkswagenu

Automobilka přitom pořád nemá za americkou částí aféry uzavřený účet. K dosavadnímu vyrovnání ve výši 15 miliard dolarů se ještě může přidat pokuta od ministerstva spravedlnosti. Další žaloby podaly jednotlivé státy USA.

List Bild am Sonntag tvrdí, že vedení koncernu se s americkou vládou bude snažit na uzavření případu dohodnout do 20. ledna. V ten den se ujme prezidentského úřadu Donald Trump. Ve wolfsburském sídle firmy panují obavy, že Trumpova administrativa potrestá automobilku přísněji. Zatím ovšem pořád není hotová vyšetřovací zpráva advokátní kanceláře Jones Day, kterou si najal sám Volkswagen a která má být pro jednání s americkými úřady klíčová. Na obou stranách Atlantiku se vyšetřuje také trestní odpovědnost bývalého šéfa Martina Winterkorna a nynějšího šéfa dozorčí rady Hanse Dietera Pötsche.

To vše se odehraje v roce, kdy firma chce začít psát novou budoucnost. Restrukturalizace a zaměření na elektromobily a digitalizaci automobilů mají Němcům zajistit prosperitu i po roce 2025.