Výroba nákladních aut v Česku klesla za 10 let na polovinu
Největším výrobcem nákladních aut je kopřivnická Tatra, které ale loni poklesla produkce o čtvrtinu na 702 vozů. Letňanská Avia naopak výrobu zvýšila o 23 procent na 591 vozů. Celkem 995 aut z tuzemských automobilek mířilo na export. „Pokles produkce nákladních aut v České republice nekopíruje celosvětový vývoj z jediného důvodu. Počet výrobců nákladních aut v České republice je tak malý, že objem výroby záleží na momentální situaci v každém z nich. Je evidentní, že výkyvy v objemu výroby u Tatry i Avie ovlivňují každoroční výsledky velmi významně,“ uvedl Jiří Zouhar z KPMG.
Podle Jana Malého z expertní automobilové skupiny PwC poptávka po nákladních automobilech závisí na očekávané kondici ekonomiky, která je v současné době velmi nejistá. „Pozitivní, byť nenaplněná, očekávání na rok 2011 spolu s částečně odloženou poptávkou z předchozích let se postaraly o téměř 30 procentní růst v roce 2010. Loňský rok již na tento úspěch nenavázal. Produkce nákladních vozidel v Česku není velká, a proto i větší jednorázová zakázka či naopak výpadek v produkci mohou výrazně ovlivnit statistiky,“ uvedl.
Zatímco domácí výroba loni zaznamenala meziroční propad o osm procent, celkový prodej nákladních aut na českém trhu se zvýšil o 46 procent na 7962 vozů. Nejprodávanější Mercedes Benz prodal 1660 aut, Avia 151 a Tatra 92 vozidel. V ČR je registrováno přes 187 tisíc nákladních aut. Jejich průměrné stáří je 16,5 roku.