Výrobcům aut v Česku se zatím daří. Míří k rekordním číslům

Průmysl, auta

Průmysl, auta

Výroba osobních aut v Česku za tři čtvrtletí letošního roku stoupla o 11,4 procenta na 895 728 vozů. O zvýšení produkce se zasloužily hlavně značky Škoda Auto a Hyundai. Čísla zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu. Z některých evropských zemí ale přicházejí zprávy, že automobilky výrobu začínají omezovat. Obávají se totiž poklesu prodejů v příštím roce.

„Meziroční nárůsty výroby a odbytu svědčí o dobré kondici českého automobilového průmyslu. Je tudíž reálný předpoklad, že souhrnné výsledky za rok 2011 překonají rekordní výrobu z minulého roku,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

Škoda zvýšila produkci o 21,5 procenta na 502 513 vozů, Hyundai Motor Czech vyrobila 174 687 vozů, což představuje podobný nárůst. Naopak kolínské TPCA výroba klesla o více než 11 procent na 218 525 vozů.

Celkově tuzemské automobilky vyrobily 916 415 silničních vozidel všech kategorií, tedy o 11,7 procenta více než loni. Domácí prodej vzrostl o pět procent a export se zvýšil o téměř 11 procent.

Výroba aut 1998-2010Výroba aut 1998-2010 | autosap.czZdroj: Sdružení automobilového průmyslu

Některé automobilky v Evropě začaly omezovat výrobu

Vývoj automobilového průmyslu v Česku je zatím pozitivní, varovné jsou ale informace ze zahraničí. Některé automobilky ve svých evropských továrnách začaly podle Financial Times kvůli slábnoucí poptávce na trhu omezovat výrobu a oklešťovat přesčasy. Ekonomický list to glosoval tak, že kroky automobilek naznačují, že dluhová krize v eurozóně začíná mít negativní dopad na reálnou ekonomiku.

Určité omezení produkce v Evropě podle Financial Times v tomto čtvrtletí ohlásily francouzské automobilky PSA Peugeot Citroën a Renault i jejich konkurence z USA General Motors a Ford. Rostou totiž obavy z toho, že automobilový trh čeká příští rok znovu pokles. Podle analytiků přesto v tomto ani příštím roce nehrozí dvouciferné propady prodejů aut, které postihly některé trhy po pádu Lehman Brothers v roce 2008.

V nákladních autech se daří Avii, výroba Tatry naopak klesá

Výroba nákladních aut se v Česku snížila o deset vozů na 924 vozidel. Letňanská Avia zvýšila produkci o 52 procent na 434 vozů, naopak výroba Tatry o čtvrtinu poklesla na 490 aut.

Výroba autobusů se zvýšila o třetinu na 2421 vozidel. Irisbus zvýšil produkci o 35,5 procenta na 2050 autobusů. SOR rostl o 34 procent, když vyrobil 346 autobusů.

Týnecká Jawa jako jediný velký tuzemský producent motocyklů zvýšila výrobu o více než polovinu na 1034 strojů. Z toho 951 motocyklů mířilo na export.