Za pět minut dojezd přes 500 kilometrů. Čínský CATL tvrdí, že v rychlonabíjení je novou jedničkou

Čínská společnost CATL představila akumulátor, díky kterému si přisvojila rekord v rychlonabíjení.

Čínská společnost CATL představila akumulátor, díky kterému si přisvojila rekord v rychlonabíjení. Zdroj: Profimedia.cz

Čínská společnost CATL představila akumulátor, díky kterému si přisvojila rekord v rychlonabíjení.
Čínská společnost CATL představila akumulátor, díky kterému si přisvojila rekord v rychlonabíjení.
Čínská společnost CATL představila akumulátor, díky kterému si přisvojila rekord v rychlonabíjení.
4 Fotogalerie
sou

Čínská společnost CATL, největší světový dodavatel baterií pro elektromobily, v pondělí představila několik nových produktů včetně akumulátoru, díky kterému si přisvojila „nový globální rekord v rychlonabíjení“. U své baterie druhé generace Shenxing údajně dokáže během pětiminutového nabíjení přidat dojezd 520 kilometrů.

Nová baterie Shenxing nabízí dojezd 800 kilometrů a nabíjecí výkon 1,3 megawattu, uvedla ve zprávě na platformě WeChat firma CATL. Zároveň dodala, že rychlost dobíjení se tím podstatně přiblížila rychlosti tankování benzinových vozů. Pokud by se zveřejněná čísla společnosti CATL ukázala jako pravdivá, porazila by svého čínského rivala BYD, který teprve minulý měsíc překvapil trh nabíjecí platformou umožňující dobít elektrovůz za pět minut na zhruba 400 kilometrů. 

Část analytiků je však k tvrzením BYD skeptická a odkazuje se na možné technické překážky a vysoké náklady. Pokud by však technologie byla cenově konkurenceschopná a rozšířila se ve větším měřítku, mohla by pomoci rozptýlit obavy spotřebitelů z nízkého dojezdu a tím sníženého pohodlí při užívání elektromobilů, píše server CNBC.

Čínská elektromobilita v rychlosti nabíjení zvyšuje náskok před zbytkem světa. Pro srovnání: Nejnovější superchargery americké Tesly přidají vozu za 15 minut 270 kilometrů. Evropská společnost Mercedes‑Benz zase nedávno uvedla, že jedna z jejích baterií zvládne za 10 minut „načerpat“ dojezd 325 kilometrů. V Česku nejrychlejší stojan nabízí výkon 0,4 megawattu, což je třikrát méně než nově zveřejněná technologie společnosti CATL. K dispozici je například ve Vystrkově u Humpolce nebo v Brně – OC Futurum.

V pondělí firma představila také baterie z řady Naxtra, které mají být podle ní „první sériově vyráběnou sodík‑iontovou baterií na světě“ a snížit závislost sektoru na lithiu. Sodík‑iontové baterie mohou podle společnosti snižovat náklady na údržbu a fungovat v extrémních teplotách od minus 40 do plus 70 stupňů Celsia. Jedna z baterií Naxtra je určena pro těžké nákladní vozy, nabízí životnost přes osm let, nižší provozní náklady a vyšší účinnost než tradiční olověné akumulátory, doplnila CATL.

Akcie CATL obchodované na parketu v Šen‑čenu reagovaly v úterý pozitivně, do vydání tohoto textu posílily o zhruba 1,7 procenta. 

Firma letos podala přihlášku k uvedení na burzu v Hongkongu. Podle zdrojů agentury Reuters obeznámených s transakcí by emise mohla vynést nejméně pět miliard dolarů a stát se tak největším hongkongským IPO od počátku roku 2021.