Akcie padají, Volkswagen i Tesla krvácí. Šanci na rychlý růst může skrývat bigtech či zbrojaři
Obchodní válka, kterou svým celním mariášem rozpoutal americký prezident Donald Trump, může vést k recesi jak ve Spojených státech, tak ve zbytku světa. Cla už nyní boří obchodní modely společností napříč kontinenty a sráží ziskové marže, zatímco příjmy domácností a důvěra spotřebitelů se dostávají pod tlak, varují investoři. Světové burzy zažívají propady, které patří k nejvýraznějším v historii. Často se nejedná o „slevy“, jak o masivních poklesech hovoří někteří uživatelé sociálních sítí nebo finanční influenceři, ale o opodstatněné snížení hodnot akcií. V řadě případů však padají i akcie firem, které důsledky „konečně nastalé prosperity“, jak o současné situaci hovoří Trump, nepocítí zásadně a mohou představovat investiční příležitost.
„Tímto krokem v podstatě začala globální obchodní válka, která může vést k recesi jak v USA, tak ve zbytku světa. Cla jsou jednoduše daně, které zvýší cenu. Buď ji zaplatí spotřebitelé, ale poklesne poptávka po zboží, anebo firmy, které cla částečně kompenzují ve svých maržích a přijdou o část zisků. Málokterá firma ovšem pracuje s maržemi, které by umožnily kompenzovat dvacetiprocentní, nebo dokonce vyšší cla,“ uvádí portfolio manažer Erste Asset Management ČR Radim Kramule.
Například podle největší americké banky J.P. Morgan je nyní šedesátiprocentní pravděpodobnost, že světová ekonomika v průběhu letošního roku spadne do recese.
K největším obětem celní přestřelky patří automobilky a jejich dodavatelé, tedy nanejvýš komplexní byznysy, které k prospívání potřebují globálně propojené dodavatelské řetězce s co nejmenším množstvím překážek. Nová cla uvalená Spojenými státy, reciproční tarify Číny a chystaná odpověď Evropské unie však vytváří zcela opačné prostředí.
Kromě toho automobilky čelí expandující čínské konkurenci, slábnoucí poptávce a nejistému výhledu, varuje Martin Wasyliw, portfolio manažer Conseq Investment Management. Například Volkswagen již oznámil, že zvedne ceny dotčených aut v USA o čtvrtinu. Po dosažení lokálního vrcholu v polovině března odepsaly akcie koncernu téměř čtvrtinu hodnoty a obchodují se za 83 eur.
Nikoliv za „slevu“, ale za odpovídající propad považuje například pokles akcií Porsche, které veškeré v USA prodávané vozy vyrábí v Evropě. Akcie značky odepisují desítky procent a obchodují se za nejnižší hodnotu – 41 eur – od vstupu na burzu v roce 2022. Ztrácejí i konkurenční německé automobilky, jako je BMW či Mercedes-Benz (akcie obou poklesly zhruba o čtvrtinu od lokálního vrcholu z března), pro které je americký trh rovněž velmi důležitý.
Akcie automobilek padají, vznikají i příležitosti
Podobně drsný propad postihl i evropsko-americký koncern Stellantis, který provozuje závody v Mexiku a Kanadě a část dílů dováží z Evropy. Do kategorie „oprávněný propad“ zařazuje Petr Lajsek, analytik Purple Trading, také americkou Teslu, jenž od začátku roku odepsala 37 procent, a vymazala tak rapidní růst po Trumpově zvolení.
„Většina akcií evropských, japonských či korejských automobilek se obchoduje na velmi nízkém ohodnocení. Otázkou je ale vývoj v dalších letech. Nelze vyloučit další významný propad tržeb a zisků,“ říká analytik Finlord Boris Tomčiak.
Akciové trhy mají ovšem tendenci reagovat rychle, tudíž může v horizontu několika týdnů nebo měsíců dojít k dalším velkým výprodejům, upozorňuje Kramule: „Pro dlouhodobé investory s nízkou averzí k riziku by už tyto propady mohly být zajímavé.“
Investiční příležitost může podle Lajska už nyní představovat kupříkladu Ferrari, jehož akcie od únorového lokálního vrcholu odepsaly necelou pětinu. Současnou bouři by měla legendární italská značka ustát i proto, že její zákazníci nejsou tak náchylní na dočasná ekonomická oslabení a jsou ochotni akceptovat i výraznější zvyšování cen vozů.
Další investiční příležitost může podle některých odborníků představovat bankovní či zbrojařský sektor v Evropě. „Očekáváme, že i v nejbližších měsících by mohly tyto akcie posílit,“ dodává Tomčiak. Další příležitosti k budoucímu zhodnocení mohou skrývat americké „bigtechy“, tedy velké technologické společnosti typu Microsoft, Google či Amazon.
Firmy, které byly dlouhodobě v očích expertů předražené, se nyní dostávají na lákavé úrovně. Například každá z uvedeného tria firem od začátku roku ztrácela dvacet a více procent. „Zotavení očekáváme zejména u technologických firem. Tento sektor měl v uplynulých měsících nejhorší výkonnost, přitom tržby a zisk v něm nadále rostou,“ dodává Tomčiak.