Zisk Aera stoupl o třetinu, přesto se čekalo více | E15.cz

Zisk Aera stoupl o třetinu, přesto se čekalo více

Model zadní části Embraeru KC-390, který by se v budoucnu měl pro Aero Vodochody stát jedním z hlavních zdrojů příjmů
Model zadní části Embraeru KC-390, který by se v budoucnu měl pro Aero Vodochody stát jedním z hlavních zdrojů příjmů
• 
ZDROJ: E15 Michael Tomes

Štěpán Bruner

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Výrobce letadel a leteckých dílů Aero Vodochody loni vydělal o třetinu více, než v roce 2011. Zisk přes 260 milionů korun, který je zatím pouze předběžným údajem, sice výrazně překonává loňských 174 milionů, firma ale doufala v ještě lepší výsledek.

Vyšší než v roce 2011 byly loni i tržby, které vzrostly z 2,2 miliardy na více než 2,8 miliardy korun. Tržby tak mírně překonaly i rok 2010, zisk ale zůstal za 431 miliony z tohoto roku.

Aero už v půlce loňského roku hlásilo, že překonalo zisk roku 2011, když vydělalo 178 milionů. Firma předpokládala, že tempo růstu zisku se v druhé půlce roku ještě zrychlí. To se ale nakonec nesplnilo.

„Negativně na nás dolehlo odkládání certifikace modernizované verze vrtulníku Sikorsky S-76D, který je a ještě dlouho bude naším nejvýznamnějším výrobním programem,“ uvedl prezident firmy Ladislav Šimek. Aero dodává americkému výrobci téměř kompletní vrtulníky připravené pro instalaci motoru, převodovky a rotoru. „Nyní už je certifikace hotová, takže věříme, že letos dojde k oživení,“ dodal pro E15.cz Šimek.

Zisk Aera ovlivnil také celosvětový propad státních investic do obrany, který zasáhl i italského výrobce vojenského transportního letounu Alenia C-27J Spartan. Zatímco v jiných letech se vyrobilo deset či jedenáct strojů, loni to byly jen tři. Aero pro Alenii vyrábí řadu dílů včetně částí křídel nebo nádrží.

Příští roky budou podle Šimka pro Aero úspěšné. „Jsme ve fázi spouštění několika programů. Trvá několik let, než začnou vytvářet zisk,“ vysvětlil. Mezi lety 2011 a 2018 chce Aero ztrojnásobit tržby, ještě rychleji poroste zisku. Už letos například přinese první tržby vývoj brazilského vojenského letadla Embraer KC-390.

Rozhovor s Ladislavem Šimkem čtěte ve středu na E15.cz

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah