Zisky výrobců herních konzolí stále rostou, letošní rok ale může být zlomový | E15.cz

Zisky výrobců herních konzolí stále rostou, letošní rok ale může být zlomový

Michal Tomeš

Michal Tomeš

Éra herních konzolí stále nepominula, zájem o ně má stále větší počet zákazníků. Ukazují to aspoň poslední údaje o hospodaření třech nejvýznamnějších hráčů na světovém trhu, společností Sony, Microsoft a Nintendo. Někteří analytici však upozorňují, že nejlepší období konzolí pomalu končí, což se může projevit už na letošních výsledcích.

Nejvýznamnější růst zaznamenalo v posledním kvartálu Nintendo, jehož tržby meziročně vzrostly o 26 procent na téměř 5,6 miliardy dolarů (asi 125,5 miliardy korun). Zisk firmy, jejímž hlavním produktem jsou právě konzole, dosáhl 958 milionů dolarů (21,4 miliardy korun).

Úspěch v posledních měsících zařídily především některé herní tituly, které se odkazují například k hitům počátku milénia, jako jsou například Pokémoni. Prodeje zařízení Nintendo Switch se v posledním kvartálu zastavily na 9,4 milionu, což znamená nejlepší výsledek za posledních osm let. Právě tento údaj je z hlediska výhledu dalšího hospodaření zásadní, i přesto se na základě odbytu na konci roku japonská firma rozhodla snížit očekávaný prodej za účetní rok z dvaceti na sedmnáct milionů kusů.

„Věřím, že se jedná o nereálné číslo, nechápu ale, co se tím snaží Nintendo říct,“ uvedl pro Wall Street Journal Kazunori Ito z Morningstar Research, podle kterého budou prodeje nepochybně vyšší.

Peníze pro nás nejsou v současnosti limitující faktor, říká šéf Krskova fondu BVC Přemysl Rubeš

Čísla prodejů však není možné srovnat s jedním z konkurentů, konzolí Xbox od amerického Microsoftu. Ten podrobnější statistiky prodejů od roku 2015 nezveřejňuje, obecnější data z uplynulého kvartálu ale ukazují, že tržby herní divize vzrostly o osm procent na 4,2 miliardy dolarů (94 miliard korun). Vliv na růst měly především digitální služby, prodej konzolí totiž zaznamenal pokles. Hlavním důvodem je ale skutečnost, že předešlý rok Microsoft představil novou generaci s označením One X.

Právě na digitální služby se přitom Microsoft chce více zaměřit, již delší dobu se spekuluje o vzniku platformy xCloud, která má sloužit k streamování her. Už nyní má však Microsoft v tomto odvětví významnou konkurenci jak ze strany herních, tak technologických společností.

Na špičce hezi herními konzolemi stále zůstává Sony, které i po více než pěti letech boduje s PlayStationem 4. Do konce loňského roku výrobce prodal více než 91 milionů kusů této konzole. Konkrétní výsledky firma zatím neoznámila, analytici však zůstávají zatím v klidu a očekávají meziroční růst ve výši deseti procent za poslední kvartál loňského roku.

Zájem o konzoli neupadá ani s blížícím se příchodem nástupce, který se má na trh dostat v příštím roce. „Play Station 4 je naprostým hitem, který dokázal zničit přímou konkurenci,“ uvedl pro Reuters zakladatel společnosti Kantan Games Serkan Toto.

Start-up Twisto vyrostl za rok trojnásobně, zprostředkoval platby za téměř miliardu

Z trhu ale zaznívají hlasy, které optimismus herních gigantů značně mírní. První pokles trhu od roku 1995 očekává analytik Pelham Smithers, podle kterého prodeje her a konzolí klesnou o jedno procento na 136 miliard dolarů (asi 3 biliony korun). „Jednotlivé dílky skládačky herního průmyslu do sebe jednoduše nezapadají,“ uvedl Smithers pro Fortune s odkazem na stagnující akcie herních gigantů.

Další analytici sice skepticismus nesdílí, ale shodují se, že problém tkví především ve vývojářích her, kteří nejsou schopni nabídnout dostatečně zajímavé tituly. „Z dlouhodobého hlediska se to může dotknout hlavně mobilních her,“ uvádí Peter Warman ze společnosti Newzoo.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!