Ajťáci jsou zaměření hlavně na jídlo, vyplatí se jim stavět kantýny, říká architekt Vrtiška | E15.cz

Ajťáci jsou zaměření hlavně na jídlo, vyplatí se jim stavět kantýny, říká architekt Vrtiška

Marek Schwarzmann
pav

Byznys stavby domů se v posledních letech výrazně změnil. „Už to není jen o stavbě samotné, ale i o tvorbě prostředí,“ vysvětlila ředitelka Skanska Property Czech Republic Alexandra Tomášková na dnešní odborné snídani E15 Premium s tématem Reality & Interiéry. Podle ní se z projektování například kancelářských budov stal prostředek, kterým firmy lákají zaměstnance. Pracovní prostředí je totiž významným faktorem v rozhodování pracovníků o profesní budoucnosti.

Tomášková klade důraz na technologické napojení budovy do chytrých zařízení lidí, kteří v ní pracují. „Mileniálové budou během několika let tvořit velkou část pracovní síly. Pro ně je naprosto běžné pracovat s technologiemi a informacemi, a tak jsme něco takového vytvořili,“ vysvětlila šéfka Skanska Property.

Prostřednictvím prezentované mobilní aplikace si uživatel může přečíst, co se v budově děje, jestli někde není nějaká porucha či mimořádná situace, která by mohla ovlivnit jeho pracovní den.

Může také jejím prostřednictvím například do určeného boxu uložit své oblečení ke svozu na vyprání. „Tuto službu milují expati, kteří jsou zvyklí nepořizovat si pračku,“ vysvětlila. Oblíbeným doplňkem je prý možnost objednat si jídlo nebo sdílený automobil.

Aplikace ukazuje, jaké události se v okolí budovy chystají a umí spolupracovat s kalendářem. Pokud se nějaké akce chce uživatel zúčastnit, umí jej i dovést na místo.

„Doposud jsme postavili tři takovéto chytré budovy a v plánu máme dalších sedm projektů,“ prozradila Tomášková, podle které Skanska Property pracuje na dalších modulech pro tuto aplikaci.

Nejsou to však jen technologické trendy a specifické generační požadavky, které hrají při navrhování budov roli. „Nejčastěji do projektování nových kanceláří mluví sekretářky a recepční,“ zavtipkoval architekt Roman Vrtiška. Ve své prezentaci se věnoval vývoji designu pracovních prostor.

Lití peněz do zdravotnictví nemotivuje doktory ke zlepšování, tvrdí majitel kliniky Asklepion Šmucler

Na jejich podobu má v současnosti vliv ještě jiná a stále rostoucí skupina zaměstnanců – ajťáci. Ti jsou podle Vrtišky zaměření hlavně na jídlo. IT firmám se prý vyplatí mít vlastní kantýny, protože dochází k významné úspoře času pracovníka, který nemusí docházet jinam.

Propojení funkčnosti a estetiky v maloobchodních prostorách se věnoval zakladatel společnosti MORIS design Radomír Klofáč. „Oceňuji, že se stávající kreativci vracejí k podstatě věcí, že nevymýšlejí překombinované projekty s nefunkčními prvky,“ uvedl šéf MORIS design.

Až tři čtvrtiny zákazníků se podle něj při nakupování rozhodují až na místě v obchodě. „Takové zákazníky jsme schopní ovlivnit prostřednictvím správně vyřešeného interiéru,“ řekl Klofáč. Změna designu obchodu podle něj většinou přináší dvacetiprocentní navýšení obratů v obchodu. „Pokud je to méně, někde je něco špatně,“ tvrdí šéf MORIS design.

Business snídani a odbornou diskuzi na téma „Reality & Interiéry“ pořádá v prostorách hotelu Four Seasons mediální dům Czech News Center spolu s ekonomickým deníkem E15 pod značkou časopisu E15 Premium.

O tématech interiérového designu, chytrých domů a kanceláří nebo maloobchodních prostorů diskutuje Managing Director Skanska Property Czech Republic Alexandra Tomášková, design director Eduard Trembulák z Ian Bryan Architects, architekt Roman Vrtiška (spolumajitel Vrtiška & Žák) a CEO MORIS design Radomír Klofáč.

Magazín E15 Premium Interiérový design získáte zde >>>

720p 360p
Magazín E15 Premium Interiérový design

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!