Lití peněz do zdravotnictví nemotivuje doktory ke zlepšování, tvrdí majitel kliniky Asklepion Šmucler

Roman Šmucler, majitel Asklepionu - Kliniky a institutu estetické medicíny

Roman Šmucler, majitel Asklepionu - Kliniky a institutu estetické medicíny Zdroj: Anna Vacková

Roman Šmucler, majitel Asklepionu - Kliniky a institutu estetické medicíny
Adam Vojtěch, ministr zdravotnictví; Roman Šmucler, majitel Asklepionu – Kliniky a institutu estetické medicíny; Jaroslav Duba, CEO OAKS Consulting; Tomáš Rutrle, generální ředitel KOMIX
Adam Vojtěch, ministr zdravotnictví; Roman Šmucler, majitel Asklepionu – Kliniky a institutu estetické medicíny; Jaroslav Duba, CEO OAKS Consulting; Tomáš Rutrle, generální ředitel KOMIX
Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch
Adam Vojtěch, ministr zdravotnictví; Roman Šmucler, majitel Asklepionu – Kliniky a institutu estetické medicíny; Jaroslav Duba, CEO OAKS Consulting; Tomáš Rutrle, generální ředitel KOMIX
9
Fotogalerie

České zdravotnictví je na tom velmi dobře, výběr na pojistném dynamicky roste. Na dnešní snídani E15 Premium s tématem Budoucnost zdravotnictví to řekl ministr v demisi Adam Vojtěch. Financování a budoucnost zdravotnictví je podle něj širokým tématem, kterému by ministerstvo mělo věnovat nejvíce pozornosti. „Dnes se ale o toto nikdo příliš nezajímá, protože se Česku výjimečně dobře daří,“ posteskl si ministr.

Ministerstvo bude muset opustit stávající logiku úhradové vyhlášky, která je pokřivená, tvrdí ministr. „Jen z roku na rok přeléváme potíže,“ tvrdí Vojtěch.

Úhradová vyhláška by v budoucnu měla být postupně eliminována z českého systému zdravotnictví. „Pro příští rok chceme, aby nemocnice takzvaně stínově vykazovaly v novém systému DRG (systém klasifikace výkonů na základě diagnózy - pozn. red.),“ uvedl Vojtěch. Od roku 2020 tento nový systém bude promítán do úhrad. 

Více o budoucnosti zdravotnictví čtěte v magazínu Jak žít 120 let

Video placeholde
E15 Premium - Jak žít 120 let • E15

Ministerstvo podle Vojtěcha připravuje strategický dokument, který by reflektoval měření kvality zdravotní péče. České zdravotnictví se musí přesunout z placení za objem péče k úhradám založeným na kvalitě. „Mě nezajímá, že nemocnice udělá určitý objem výkonů, ale to, zda jí pacient přežil či jakou kvalitu života po daném zákroku má,“ opřel se ministr do „zajetých“ poměrů v českém zdravotnictví.

Podle něj bude zapotřebí více zapojit zdravotní pojišťovny. K tomu by měl vzniknout také nový zákon, který by jim dal možnosti, jak se v systému více prosadit a nebýt jen nerozdělovatelem prostředků. Umožní jim sehrát aktivnější roli, případně možnost se specializovat.

Vojtěch by rád otevřel diskusi o soukromém pojištění a udržitelnosti zdravotnictví. „V tomto je ale nutné mít širokou shodu politickým spektrem,“ uvedl. OECD a jiné instituce totiž Česko opakovaně varují, že je jeho systém neudržitelný. Podle Vojtěcha je nutné, aby tato debata byla zahájena co nejdříve.

Ministr na konci svého přednesu reagoval na četné dotazy ze sálu. Diskuse se sklonila k programovému prohlášení vlády a jeho obsahu ke změnám ve zdravotnictví. „Jsou tam postupné, menší, ale realizovatelné změny. Je to lepší než jít cestou radikálních řezů,“ dodal 22. ministr zdravotnictví.

Proč se nikomu zatím nepovedlo reformovat české zdravotnictví?, zazněl další dotaz z pléna. „Nikdo tu dlouhodobě kolem zdravotnictví nepřemýšlí,“ reagoval Vojtěch. Kulatý stůl a širokou diskusi podle něj naposledy udělal ministr Julínek.

„Mezi roky 2010 a 2016 v Česku vzrostl HDP o 19 procent, výdaje na zdravotnictví ale jen o 13,5 procenta,“ upozornil na začátku své prezentace Jaroslav Duba z OAKS Consulting. Výdaje na léky ve vztahu k HDP navíc klesly z 1,5 procenta na 1,3 procenta. Klíčovou roli podle Duby v systému hrají pojišťovny. Ty ale musí každoročně předkládat návrhy rozpočtů, což jim odvádí pozornost od dlouhodobějšího plánování.

Duba poté jako příklad rozebral cíle VZP pro rok 2018. Například tvrzení, že náklady na centrové léky VZP představují riziko, odmítl s tím, že činí jen odhadovaných pět až šest procent rozpočtu pojišťovny. Rozporoval rovněž takřka marketingová tvrzení v cílech pojišťovny zahrnujících „zlepšení povědomí pacientů o VZP“ – žádný exaktní plán ale v celém 50stránkovém dokumentu v tomto ohledu nenašel. Co se týče udržitelnosti oboru, Duba našel jediný odstavec, a to plány na jednání s výrobci léků o snižování cen.

„Nás nezachrání SÚKL nebo VZP, ale trh,“ zahájil svoji prezentaci Roman Šmucler, majitel Asklepionu - Kliniky a institutu estetické medicíny. Provokativně se sálu zeptal, jestli ví, o čem je v současnosti publikováno nejvíce studií.

Podle něj jsou to zubní implantáty. Proč? Protože se kolem nich dobře dělá byznys, protože každý je dělá, protože si v práci s nimi konkurují, což také ale vede k jejich vysoké profesionalitě.

Šmucler kritizoval koncept lití peněz do zdravotnictví, který podle něj nemotivuje doktory ke zlepšování péče a sama sebe. Podle Šmuclera je nutné začít také dělat rozdíly mezi jednotlivými lékaři. „Bílý plášť není poukázkou na tabulkový plat,“ tvrdě se opřel do systému.

„Jde nám o léčbu, nebo o nemocnice plné doktorů?“ provokoval dále Šmucler s příkladem přístupu k léčbě a v nemocnici a v soukromých ústavech, obzvláště v kontextu ceny výkonů a době rekonvalescence.

Generální ředitel firmy KOMIX Tomáš Rutrle se věnoval prezentaci v kontextu své odbornosti tvůrce systémů pro pojišťovny. Digitální transformace je podle něj zásadní. Cílem ale prý není implementace nějakého řešení, ale zvýšení schopnosti přijímat kvalifikovaná rozhodnutí založená na datech.

„Péče o pacienta nesmí být dána lokální zkušeností ošetřujícího medicínského týmu, ale širší znalosti,“ tvrdil Rutrle. Takto pojatá digitální transformace prý teprve k něčemu bude.

Rutrle zmínil projekt pařížské Assistance Publique Hopitaux (44 nemocnic), kde pilotovali systém predikce vytíženosti oddělení. Svá historická data propojili s veřejnými (počasí, apod.), díky čemuž vypracovali poměrně přesný model zaplnění směn lékařů a personálu.

Business snídani a odbornou diskuzi na téma Budoucnost zdravotnictví pořádal v prostorách hotelu Four Seasons mediální dům Czech News Center spolu s ekonomickým deníkem E15 pod značkou časopisu E15 Premium.