Brněnské hlavní nádraží se modernizuje za 250 milionů korun, změní se i jeho okolí

První etapa modernizace hlavního brněnského vlakového nádraží začne koncem příštího roku. Výše investice pak dosáhne 250 milionů korun.

První etapa modernizace hlavního brněnského vlakového nádraží začne koncem příštího roku. Výše investice pak dosáhne 250 milionů korun. Zdroj: Brno new station development, a.s

První etapa modernizace hlavního brněnského vlakového nádraží začne koncem příštího roku. Výše investice pak dosáhne 250 milionů korun.
První etapa modernizace hlavního brněnského vlakového nádraží začne koncem příštího roku. Výše investice pak dosáhne 250 milionů korun.
První etapa modernizace hlavního brněnského vlakového nádraží začne koncem příštího roku. Výše investice pak dosáhne 250 milionů korun.
První etapa modernizace hlavního brněnského vlakového nádraží začne koncem příštího roku. Výše investice pak dosáhne 250 milionů korun.
Hlavní nádraží v Brně v současnosti.
10
Fotogalerie

První etapa modernizace hlavního brněnského vlakového nádraží začne koncem příštího roku. Celková rekonstrukce by měla být  dokončena ve třech etapách v horizontu tří až čtyř let - tedy do konce roku 2020. 

Výše investice pak dosáhne 250 milionů korun. Uvedl to Jiří Hos,  předseda představenstva firmy  Brno new station development, a.s., která má nádraží od roku 2008 ve  40letém pronájmu.

"V roce 2008 jsme s naším projektem zvítězili ve výběrovém řízení Českých drah. Podmínkou dlouholetého pronájmu nádraží byla jeho kompletní rekonstrukce. Samotná příprava ale byla nesmírně časově náročná  a trvala osm let," podotkl Hos. 

Vlakové nádraží v Brně je v provozu již od roku 1839 – tedy téměř 180 let a částečně se opravovalo pouze po druhé světové válce a na konci 80. let.  Navíc jde o historickou secesní budovu, která je památkově chráněná. "Dlouho jsme proto hledali architektonické studio, které by bylo schopno v rámci projektu rekonstrukce respektovat památkově chráněnou budovu, ale zároveň vše udělat na vysoké architektonické úrovni," dodal Hos.

Kompletní modernizace bude realizována nakonec podle projektu architektonického studia RAW.  Na základě jejich návrhu byla rekonstruována například brněnská funkcionalistická vila Vila Tugendhat.

„Cílem naší rekonstrukce je, aby Brno mělo moderní evropské nádraží včetně nabízených služeb, a to při plném zachování historické hodnoty budovy,“ uvedl Hos.

Celkem bude rekonstruováno  800 m2  provozních ploch,  2 100 m2  ploch komerčních a  1 500 m2  veřejných prostor.

Na to, jak bude nádráží po rekonstrukci vypadat, se podívejte v následující fotogalerii: 

Po jejím dokončení dojde k výraznému zlepšení komfortu pro cestující – modernizaci pokladen, čekáren a toalet. V prostorách bude nový supermarket, široká nabídka občerstvení a dalších obchodů a služeb pro cestující.

„Vše se snažíme také koordinovat s magistrátem města a primátorem panem Vokřálem. Celkově by mělo dojít ke komplexní urbanistické proměně nejen nádraží, ale i jeho okolí. To je však plně v kompetenci vedení Brna,“ zakončil Hos.

Majitel firmy Brno new station development, a.s například realizoval výstavbu administrativního centra Triniti v celkové hodnotě 1,1 miliardy korun.  Dalším z projektů byla výstavba bytového domu v Masarykově čtvrti, dokončeného v roce 2014 v hodnotě 300 milionů korun.