Dráhy chtějí vytlačit Jančuru z trasy Praha–Brno

Lokomotiva Českých drah

Lokomotiva Českých drah Zdroj: CTK

České dráhy nevzdávají úřední bitvu o železniční expresy na lukrativní trati. Chtějí zabránit soukromému dopravci RegioJet, aby jim tam konkuroval.

Národní železniční dopravce již podruhé podal k Drážnímu úřadu podnět k přezkoumání situace na trati Praha–Brno. „Můžeme to potvrdit,“ sdělil mluvčí úřadu Martin Novák. Bez dalšího komentáře to potvrdil také mluvčí drah Radek Joklík. Úřad by měl podle Českých drah provést test takzvané hospodářské vyváženosti a zjistit, zda vstup dalšího dopravce na trasu Praha–Brno neohrozí služby vnitrostátní dopravy a peníze, které vynakládá stát na dotace. Oním jiným dopravcem je RegioJet podnikatele Radima Jančury, který chce sporné dva páry expresů mezi Prahou a Brnem provozovat.

Ministerstvo dopravy zároveň počítá s tím, že od prosince tyto vlaky nebude dotovat. České dráhy zkoušely podat podnět ve stejné věci na Drážní úřad už v červnu. Tato instituce se však přes počáteční nadšení nakonec sporem odmítla zabývat s tím, že k tomu nemá kompetence. Dráhy na ni proto podaly správní žalobu.

„Už jednou jsme v této záležitosti rozhodli. Dá se předpokládat, že naše stanovisko bude stejné,“ uvedl Novák ke druhému podnětu. Podobné spory má totiž řešit nezávislý regulátor, který na české železnici ale kvůli legislativním průtahům stále neexistuje.

U Českých drah tak zřejmě panuje přesvědčení, že tuto funkci má plnit současný Drážní úřad. Od prvního podání se navíc situace změnila. Jak informoval server iDnes.cz, dráhy se dočkaly pomoci od bývalého odboráře a nynějšího dopravního náměstka v Pardubickém kraji Jaromíra Duška. Kraj zcela proti všem zvyklostem objednal u drah dva páry expresů, ale dotace bude nulová. Dráhy zřejmě v boji o časy v jízdním řádu sázejí na fakt, že vlaky na veřejnou objednávku mají přednost před čistě komerční dopravou.