Budoucnost Nákladového nádraží Žižkov: Kulturní centrum i nová čtvrť pro 23 tisíc lidí

Současný stav: Stávající zástavba mezi ulicemi Na Jarově a Květinková. Návrh: Veřejný prostor mezi budovami projektu Obytná čtvrť Jarov sever

Současný stav: Stávající zástavba mezi ulicemi Na Jarově a Květinková. Návrh: Veřejný prostor mezi budovami projektu Obytná čtvrť Jarov sever Zdroj: Amádeus Real, a.s.

Současný stav: Stávající zástavba, v blízkosti nynější autobusové zastávky Olgy Havlové v Malešické ulici. Návrh: Vstup do rozsáhlého parku umístěného uprostřed jednotlivých částí projektu Rezidence nádraží Žižkov
Současný stav: Prostor mezi historickou budovou Nákladového nádraží a Basilejským náměstím. Návrh: Návrh nárožního bytového domu, projekt obytného souboru Parková čtvrť
Současný stav: Nároží ulic Na Třebešíně a K Červenému dvoru, v blízkosti tenisových kurtů. Návrh: Návrh plánované výstavby projektu Nagano Park
Současný stav Nákladového nádraží Žižkov
Současný stav Nákladového nádraží Žižkov
15
Fotogalerie

Developerské firmy, které plánují stavět v pražském areálu Nákladového nádraží Žižkov, přispějí na základě připravovaných smluv s městem na rozvoj veřejné infrastruktury zhruba 1,55 miliardy korun. Na tiskové konferenci k výstavě o budoucnosti areálu to řekl primátorův náměstek Petr Hlaváček (za TOP 09). Na Nákladovém nádraží Žižkov plánují stavět například firmy Central Group, Penta Real Estate, Sekyra Group nebo Finep.

Smlouvy s investory se podle Hlaváčka nyní dokončují a měly by být schváleny začátkem příštího roku. Následně bude městské zastupitelstvo schvalovat změnu územního plánu, která se s přestávkami připravuje od roku 2009 a která je pro většinu výstavby nezbytná. Podle urbanistické studie by v nové čtvrti mělo v horizontu 20 let vzniknout až 11 tisíc nových bytů pro 23 tisíc obyvatel.

Smlouvy s developery budu podle Hlaváčka zahrnovat přímé finanční kontribuce zhruba 852,3 milionu korun. Z toho 150 milionů dostane Praha 3 na rekonstrukci nyní prázdné základní školy na Havlíčkově náměstí a 702,3 milionu půjde magistrátu na rozvoj dostupného bydlení a na stavbu nové základní školy. Dalších zhruba 702,8 milionu investují podle náměstka sami developeři, a to formou přenechání pozemků pro základní školu, vybudování náměstí a parků a výstavby školek pro 650 žáků.

Prvních několik domovních bloků firmy Central Group u Basilejského náměstí se už začalo stavět, pro zbytek výstavby je nutné schválit změnu územního plánu. Teprve poté mohou podle Hlaváčka investoři žádat o územní rozhodnutí a stavební povolení pro jednotlivé projekty. „Od změny územního plánu to bude trvat pět až šest let,“ řekl. Pokud vše půjde dobře, nová čtvrť by podle něj mohla stát za 15 až 20 let.

Město zároveň v oblasti plánuje vlastní investice, nejvýznamnější je stavba nové dvouproudé spojky napojující novou čtvrť na budoucí městský okruh na Jarově a paralelně vedoucí tramvajová trať. Zároveň město jedná o využití funkcionalistické budovy nádraží, kde by mělo vzniknout kulturní centrum a sídlo Národního filmového archivu. Budovu vlastní České dráhy, původně mělo nádraží ustoupit výstavbě, po tlaku aktivistů z demolice sešlo a od roku 2013 je kulturní památkou.

Lidé mohou do 19. prosince navštívit výstavu o budoucnosti Nákladového nádraží Žižkov v Centru architektury a městského plánování v sídle Institutu plánování a rozvoje vedle Emauzského kláštera v Praze 2.

Prohlédněte si vizualizace, současný stav i historické fotografie Nákladového nádraží Žižkov

Kolik stojí nejdražší bydlení v Česku? Podívejte se >>>