Chládek & Tintěra se odmítají vzdát, chtějí zablokovat železniční tendr

Postaru. Zakázka budí velký zájem. Zatím se ale z Vršovic do Hostivaře jezdí po starých kolejích.

Postaru. Zakázka budí velký zájem. Zatím se ale z Vršovic do Hostivaře jezdí po starých kolejích. Zdroj: ctk

Případ zrušené železniční zakázky na dostavbu čtvrtého koridoru v Praze bude mít dohru u antimonopolního úřadu. Do Brna se obrátila litoměřická společnost Chládek & Tintěra, která v miliardové soutěži nabídla nejnižší cenu a jako vítěze ji doporučila i výběrová komise.

Správa železniční dopravní cesty však místo uzavření smlouvy soutěž zrušila. Důvodem byla „nemožnost jednoznačně posoudit kvalifikaci“. To stavební firma považuje za protiprávní akt libovůle a proti zrušení soutěže se ohradila. Její námitku správa železnic koncem minulého týdne zamítla. „Námitku jednoho z uchazečů proti rozhodnutí o zrušení soutěže jsme shledali jako neoprávněnou. V nejbližším možném termínu vypíšeme novou zakázku podle nových, přísnějších a jednoznačných pravidel,“ sdělila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Jenže vypsání nového tendru se možná zdrží. Ve svém včerejším podání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se totiž firma vedle přezkoumání postupu SŽDC domáhá i vydání předběžného opatření, které by železničářům znemožnilo vypsat nový tendr do vyřešení případu. Nastává tak paradoxní situace. SŽDC totiž mimo jiné zdůvodňovala zrušení zakázky strachem, že stavbu zbrzdí odvolání neúspěšných uchazečů a průtahy u antimonopolního úřadu. Postup železničářů kritizoval i ministr dopravy Dan Ťok. Rezortní kontrola zatím výsledky své činnosti nezveřejnila.

Firma Chládek & Tintěra nabídla, že úsek z Hostivaře do Vršovic postaví za 3,4 miliardy korun. Jako jediná se tak dostala pod předpokládaných 3,6 miliardy. Ostatní nabídky byly výrazně vyšší, druhá skončila Eurovia ve sdružení se Strabagem s cenou 4,3 miliardy.

Obří železniční stavba promění městskou hromadnou dopravu
Napojení jihočeského koridoru na Prahu přinese velké změny v městské a příměstské dopravě. Šestikilometrový úsek z Hostivaře do Vršovic bude čtyřkolejný a po dokončení se vyhne zastávce Praha Strašnice, která bude zrušena. Naopak nově vzniknou zastávky Zahradní Město a Praha Eden, kompletní rekonstrukcí projde nádraží Vršovice. Na Zahradním Městě vznikne přestupní uzel na MHD. Optimistické scénáře počítaly se zahájením stavby ještě letos, po zrušení tendru se termín položení základního kamene odkládá nejméně o půl roku.