Do Česka jde velký hráč z realit, Savills vstoupí na trh ještě letos

Holešovický ArtGen: kanceláře, umění i MIG 21

Holešovický ArtGen: kanceláře, umění i MIG 21

Dobrá výkonnost realitního trhu do Česka láká jednu z posledních velkých poradenských firem, která na tuzemském trhu dosud chybí. Podle informací deníku E15 se ke vstupu do České republiky připravuje původem britská společnost Savills, globálně působící hráč s tržbami kolem jedné miliardy liber.

„Savills má za úkol ještě letos vstoupit na český trh,“ řekl jeden ze zdrojů, který si nepřál být jmenován. Ve hře je prý nejen získání trhu prostřednictvím akvizice, ale také vybudování týmu profesionálů na zelené louce. Společnost Savills informaci nekomentovala.

V regionu nebude nováčkem. Mezi významné hráče v poradenství kolem komerčních realit patří už v Polsku. V České republice již působí několik zahraničních konzultantských společností. Je to hlavně „velká pětka“ CBRE, Colliers International, Cushman & Wakefield, DTZ a JLL.

905 milionů liber
Tolik utržila celosvětově společnost Savills podle posledních celoročních výsledků.

Vedle nich v tuzemsku operuje ještě firma Knight Frank. Tento typ společností asistuje například u velkých obchodů s podnikatelskými nemovitostmi nebo u pronájmů kancelářských, nákupních a logistických center.

Zahraniční obrům roste nová konkurence

Do dění kolem nájemních a investičních transakcí kromě globálních poradenských firem ale promlouvají častěji také čistě domácí hráči. Často jde o profesionály, kteří získali ostruhy ve velkém korporátním světě, aby se následně rozhodli pro vybudování vlastních firem. Velikost trhu, do něhož se pustily, se pohybuje kolem jedné miliardy korun.

„Vzniku domácích hráčů v oblasti poradenství v komerčních nemovitostech významně napomohla krize, díky které se začaly přeskupovat síly a část lidí se zkušenostmi z korporátního byznysu se rozhodla osamostatnit,“ řekl deníku E15 Jan Kovařínský, jehož společnost JK Advisory byla nedávno u prodeje Slovanského domu v Praze.

Hodně je ve velkém realitním světě také slyšet o firmě Svoboda & Williams, která se původně profilovala jako zprostředkovatel obchodů s luxusními byty. Nějaký čas již ale expanduje i v komerčních nemovitostech. „Naším cílem je i nadále upevňovat svou pozici mezi zprostředkovateli pronájmu kancelářských prostor,“ sdělil Prokop Svoboda, řídící partner Svoboda & Williams.

Cestu od kanceláře zaměřené na byty k široce rozkročené poradenské firmě zažila také společnost Professionals. „Vzhledem ke zvýšenému zájmu našich klientů o poradenské služby v oblasti akvizic a prodeje komerčních nemovitostí chceme dále rozšiřovat investiční oddělení. V průběhu letošního roku plánujeme rovněž doplnit rozsah našich služeb o oceňování nemovitostí,“ uvedl Tomáš Duda, majitel a generální ředitel společnosti. Hodně je z řad domácích konzultantů vidět 108 Agency, která se stala respektovaným hráčem hlavně v průmyslových realitách. Čím dál častěji ovšem dělá také pronájmy kanceláří.

Holec: Ve skladech budeme nejsilnější

Mezi nejviditelnější domácí hráče v realitním poradenství patří společnost 108 Agency. Její ředitel a majitel Jakub Holec má za sebou zkušenost z velkých konzultantských firem. V současnosti jim šlape na paty.

Jakub Holec, ředitel 108 AgencyJakub Holec, ředitel 108 Agency | 108 Agency

E15: Vlastní byznys jste nastartoval v roce 2009, když začala krize. S čím jste do toho šel?

Určitě to byl risk. A uznávám, že jsem úplně nevěděl, do čeho jdu. Na druhou stranu jsem si ale byl vědom toho, že v realitách něco umím a mám dobré kontakty s klienty. Takže jsem věřil, že to nějak půjde a neztratím se.

E15: Nemají ale velcí konkurenti snazší přístup ke klientům?

Hodně lidí si myslí, že je krásné mít za sebou velkou značku, která vám všude otevře dveře. Pak ale přijde praxe a zjistíte, že vám velké jméno dveře až tolik nerozrazí. Určité znalosti a vztahy, které firma umí vygenerovat, jsou samozřejmě důležité. Nakonec je to ale vždycky o konkrétních zaměstnancích, jejich schopnostech a nasazení. Například u nás je praxe taková, přestože jsme menší česká společnost, že většina našich klientů je ze zahraničí.

E15: Čím s protihráči soupeříte?

Do byznysu jistě nejdeme s tím, že jsme levnější. Naší výhodou vždy bylo užívání jiných komunikačních a prodejních kanálů. Od začátku jsme vytěžovali internet, v němž vidíme budoucnost oboru. V době, kdy jsme začali sázet na internetové prezentace, tak u konkurence ještě nejvíc frčelo shánění klientů přes telefon. Výhodou pro nás může být i fakt, že jsme schopni se často rozhodovat rychleji než velké korporace.

E15: Do jakých segmentů budete expandovat?

Chystáme nový portál zaměřený na výnosové nemovitosti. V naší branži se stále i v případě menších investičních transakcí do deseti milionů eur ještě hraje na neveřejné nabídky. K čemu mi však je, když se o ní nikdo nedozví? Přitom jde o nabídky, které mohou být velmi zajímavé například pro české privátní investory, kteří hledají zhodnocení svých peněz. Letos chceme posílit také v pronájmech kanceláří, do budoucna se nebráníme ani rezidencím.

E15: K jakým metám směřujete?

Naším cílem je vytvořit jeden z nejsilnějších průmyslových týmů v Česku. K tomu prostředky i lidi, myslím, máme, a věřím, že do několika let by se nám to mohlo podařit. Již dnes se nám v objemu nájemních transakcí podařilo v průmyslovém segmentu předhonit některé zahraniční konkurenty. Ambicí je dostat se v této oblasti do první trojky.