Dostavba trasy A zvyšuje ceny bytů i činže

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Martin Pinkas/Euro

Prodloužené metro ve směru na Motol pomůže k lepším ziskům také majitelům bytů. Nové stanice totiž nejen zvyšují ceny rezidenčních nemovitostí, ale otevírají jejich vlastníkům rovněž cestu k inkasu vyšších nájmů. „Dostavba metra ceny bytů v lokalitě z hlediska nárůstu cen již ovlivnila,“ uvedl realitní makléř Petr Vomastek ze sítě Century 21. Majitelé nemovitostí již totiž s budoucím zprovozněním nových stanic počítali a předem je tak zahrnuli do cen.

Další makléř předpovídá, že za byty se po otevření metra zaplatí ještě o něco více než teď. „Ceny bytů v docházkové vzdálenosti od nově vystavěných stanic metra se mohou zvýšit řádově o jednotky procent,“ soudí Jan Zachystal ze sítě Re/Max.

V případě nájemního bydlení se činže pravděpodobně změní až po otevření metra. Vomastek z Century 21 odhaduje, že za srovnatelné byty blízko metra se bude platit nájemné o deset až patnáct procent větší než za jednotky v jiné podobné lokalitě.

Skoky nenastanou

Prudké zdražení nájmů ale asi nenastane. „Postřehneme jej až na meziročním srovnání, tedy žádný skokový nárůst po slavnostním otevření metra nenastane,“ očekává Vomastek. Podobné to bude s nákupy bytů. „Rozhodně neočekáváme skokově razantní zvýšení poptávky, nicméně mírný nárůst zájmu o tyto lokality zde určitě bude,“ sdělil makléř Zachystal z Re/Maxu.

Bydlení v Praze 6 má dosud punc prestižní záležitosti. V západní části této městské části, tedy ve směru nového metra, jsou například vilové čtvrti Ořechovka a Hanspaulka. Lokalita navíc těží z dobré infrastruktury.

Prodloužené „áčko“ má potíže s financováním
Prodloužení trasy metra A celkově spolkne více než dvě desítky miliard korun. Na financování se kromě národních zdrojů podílí rovněž evropské fondy a úvěr od Evropské investiční banky. Právě tato jedenáctimiliardová půjčka je ovšem nejistá. Mohou za to chyby při řízení projektu. Rovněž evropské dotace na metro nebudou tak štědré, jak se původně očekávalo. Původně měl Brusel na prodloužené „áčko“ poskytnout také zhruba 11 miliard korun. Ministerstvo dopravy ale loni v listopadu rozhodlo, že kvůli podezření na porušení zakázkového zákona nedostane nové metro více než 7,4 miliardy. Pražský magistrát zatím otevření nových zastávek naplánoval pracovně na duben 2015. Stavební sdružení Metrostavu a Hochtiefu CZ koplo poprvé do země v roce 2010. Stavba bude mít stanice Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Původně mělo metro jet až na Letiště Václava Havla. Kvůli nedostatku peněz ovšem zatím nové „áčko“ končí ve svahu u motolské nemocnice.

——————–

Brusel chce vysvětlit metro do Motola. Postrádá dopravní terminál