Na prodloužení trasy metra A do Motola vydělají i developeři

tunel metra A

tunel metra A Zdroj: ctk

Na prodloužení metra A do Motola se třesou nejen Pražané, ale také developerské firmy. Nový úsek podzemní dráhy jim totiž zhodnotí investice do pozemků a projektů, které v lokalitě s předstihem nakoupili. A stávajícím budovám pomůže k vyšším cenám. „Dokončení metra povede k výraznému zhodnocení stávajících budov na trhu, a tedy i nižšímu výnosu investorů.

Ještě zásadnější vliv by pak mělo prodloužení metra až na letiště,“ uvedl Jan Mechl, šéf pronájmů kanceláří v poradenské firmě JLL. Stavebníci proto udělají vše, aby své projekty stihli včas rozjet a poté dobře prodat či pronajmout. Zvláště tvrdě po krku si půjde skupina KKCG miliardáře Karla Komárka a izraelská developerská společnost AFI Europe.

Obě firmy chystají poblíž sousedních stanic metra Bořislavka a Veleslavín kancelářská a obchodní centra. O ostrém průběhu konkurenčního boje Komárka a Izraelců svědčí také start jejich honby za potřebnými úředními razítky. Ještě v týž den, kdy média zveřejnila zprávu o chystaném otevření prodlouženého „áčka“ naplánované na duben 2015, poslala KKCG svůj projekt nazvaný Shopping and office centrum Bořislavka do procesu posuzování vlivů stavby na životní prostředí. Jen o den později se do téhož pustil také konkurent s projektem Polyfunkční centrum AFI Vokovice.

Každý jinde, přesto na dohled od sebe

Oba soupeřící projekty se nachází u dvou různých stanic metra, přesto jsou na dohled od sebe. AFI připravuje projekt o hrubé ploše nadzemních podlaží přesahující 16 tisíc metrů čtverečních, KKCG se vytasila s těžším kalibrem, její budova bude mít nad zemí více než 29 tisíc čtverečních metrů. Většina z nových ploch bude připadat na kanceláře. Centrum Bořislavka ale zahrnuje rovněž velký podíl obchodů.

metro A grafikametro A grafika|E15

Oba projekty též počítají s technickými benefity, které jim metro přinese. Komárkova skupina přímo kalkuluje s návazností svého centra na vestibul stanice Bořislavka. AFI se těší na přímou vazbu s novým podchodem pod Evropskou ulicí.
Blízkost metra je na pražském kancelářském trhu jednou z podmínek úspěchu. „S prodloužením metra A očekáváme zvýšený zájem o lokalitu Prahy 6, a tudíž postupné snižování neobsazenosti v této lokalitě,“ soudí konzultant Mechl z JLL.

Neobsazenost strašákem?

Nyní je v této městské části bez nájemce kolem 28 tisíc metrů čtverečních moderních administrativních ploch, což je přibližně 18 procent z celkového objemu. V celé Praze činila neobsazenost kanceláří na konci března 13,7 procenta.
Navzdory novým kancelářským projektům budou ovšem lokality podél prodlouženého metra nadále hlavně doménou pro byznys s byty. Potvrzuje to developerská společnost Daramis, což je další stavebník s izraelským kapitálem v zádech.

Poblíž vznikající stanice metra Veleslavín chce rekonstruovat památkově chráněný Vokovický dvůr a hned vedle postavit šest desítek nových bytů. V lokalitě hodlala stavět i firma Molepo, která sdružuje několik soukromých investorů. Bytový projekt poblíž vodní nádrže Džbán ale na podzim narazil na nesouhlas radnice Prahy 6, která developerovi zamítla návrh na změnu územního plánu.

Prodloužené „áčko“ má potíže s financováním
Prodloužení trasy metra A celkově spolkne více než dvě desítky miliard korun. Na financování se kromě národních zdrojů podílí rovněž evropské fondy a úvěr od Evropské investiční banky. Právě tato jedenáctimiliardová půjčka je ovšem nejistá. Mohou za to chyby při řízení projektu. Rovněž evropské dotace na metro nebudou tak štědré, jak se původně očekávalo. Původně měl Brusel na prodloužené „áčko“ poskytnout také zhruba 11 miliard korun. Ministerstvo dopravy ale loni v listopadu rozhodlo, že kvůli podezření na porušení zakázkového zákona nedostane nové metro více než 7,4 miliardy. Pražský magistrát zatím otevření nových zastávek naplánoval pracovně na duben 2015. Stavební sdružení Metrostavu a Hochtiefu CZ koplo poprvé do země v roce 2010. Stavba bude mít stanice Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Původně mělo metro jet až na Letiště Václava Havla. Kvůli nedostatku peněz ovšem zatím nové „áčko“ končí ve svahu u motolské nemocnice.