Dráhy stvrdily prodej pozemků okolo Masarykova nádraží v Praze

Florentinum a protější nevyužívané pozemky pražského Masarykova nádraží

Florentinum a protější nevyužívané pozemky pražského Masarykova nádraží Zdroj: ctk

Pohled na Masarykovo nádraží ze strany hlavního vchodu
Pohled na historický vstup Masarykova nádraží od zastávky tramvaje
Vstupní hala Masarykova nádraží s průhledem na kolejiště
Na Masarykově nádraží momentálně funguje sedm kolejišť, pěk aktivních a dvě slouží jako rezerva
Na nádraží zajíždějí pouze příměstské vlaky
9
Fotogalerie
České dráhy oficiálně podepsaly smlouvu o prodeji pozemků v okolí pražského Masarykova nádraží investiční společnosti Penta Investments. Dohodu o prodeji 10 tisíc metrů čtverečních za 235 milionů začátkem roku schválila dozorčí rada a dnes smlouvu podepsalo představenstvo Českých drah. Platbu mají ČD obdržet do dvou měsíců.

„Pro nás je důležité, že se po letech podařilo odblokovat stav způsobený starými smlouvami, první byla podepsána už v roce 2004, a můžeme postupně začít s přípravou na opravy výpravní budovy. Provoz Masarykova nádraží bude zachován a prodej zbytných pozemků nijak neovlivní ani budoucí výstavbu rychlodráhy na letiště,“ uvedl člen představenstva ČD pro techniku, servis a majetek František Bureš.

Penta chce v rámci projektu Masaryk Station Development vybudovat za miliardy korun takzvaný Central Business District. Přirovnává ho k londýnské City. Stavět by se mělo ve třech lokalitách v okolí nádraží. První blok budov by měl podle plánů vzniknout v ulici Na Florenci naproti obchodnímu centru Florentinum, které společnost dokončila v roce 2013.

Už v polovině minulého roku společnost požádala o posouzení dopadu prvního stavebního projektu na Masarykově nádraží na životní prostředí (proces EIA).

Podle dokumentu v databázi EIA chce investor postavit jako jednu z prvních budovu s šesti až osmi nadzemními podlažími. Pod zemí by měla být další dvě až tři podlaží, která mají sloužit jako parkoviště až pro 226 aut. Na střeše mají být terasy.

Současných 10 tisíc metrů čtverečních je jen začátkem. Penta chce od drah odkoupit pozemky přesahující plochu 22 tisíc metrů čtverečních. Kromě lokality podél ulice Na Florenci pak ještě pozemky na opačné straně magistrály a také pozemky sousedící s nedalekým areálem České pošty. Celkem jde o prodej pozemků za zhruba 600 milionů korun. S předběžným prodejem obou zmíněných pozemků dozorčí rada ČD také souhlasila.

Součástí dohody je podle developerské společnosti i oprava nádražní budovy Masarykova nádraží, do které se Penta zavázala investovat 135 milionů korun.

Už v roce 2011 společnost opravila za 60 milionů korun zastřešení příjezdové haly. Dráhy do budoucna počítají s převodem i tohoto nádraží na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Zatím ale není právě kvůli nedořešenému prodeji pozemků v první vlně převodu nádražních budov zahrnuto.