Kauza metro D. Vyloučený účastník z tendru na dostavbu se obrátí na antimonopolní úřad

Propojky mezi servisním tunelem a stanicemi mají zvýšený 14metrový profil o ploše až 110 metrů čtverečných, ve vrchlíku stanice budou vedeny instalace. K navrtání horní části čelby je potřeba rampa z navezeného horninového materiálu.

Propojky mezi servisním tunelem a stanicemi mají zvýšený 14metrový profil o ploše až 110 metrů čtverečných, ve vrchlíku stanice budou vedeny instalace. K navrtání horní části čelby je potřeba rampa z navezeného horninového materiálu. Zdroj: Subterra

Šachta na Olbrachtově je momentálně hluboká 29 metrů.
Do šachty se pracovníci i novináři dostávají v kleci, kterou spouští portálový jeřáb.
Dělníci razí budoucí staniční tunel Olbrachtova.
Dělníci razí budoucí staniční tunel Olbrachtova.
Práce jsou opravdu hlasité, tuto šachtu zakrývá protihluková hala, která má chránit alespoň částečně okolní obyvatele, kteří se kromě toho potýkají s neustálým prachem ze stavenišť.
18
Fotogalerie

Pražský dopravní podnik (DPP) odmítl námitky vyloučeného účastníka tendru na stavbu druhého úseku metra D z Olbrachtovy na Nové Dvory, sdružení společností Porr, Vinci a Marti (PVM). Sdružení se proto obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), uvedla mluvčí firmy Porr Jana Mašínová. Sdružení vedené firmou Porr podalo námitky proti svému vyloučení z tendru a také na výběr dodavatele, sdružení vedené firmou Subterra. Vyloučení i výběr podle sdružení firem bylo nezákonné. DPP v minulosti uvedl, že si za rozhodnutími stojí. Začátek stavby druhého úseku se tím prodlouží z podzimu na jaro příštího roku. 

„Můžeme potvrdit, že nám bylo včera ve večerních hodinách doručeno rozhodnutí o obou našich námitkách, tedy proti vyloučení z tendru i proti výběru sdružení Subterra jako vítěze. DPP obě námitky odmítl, což bohužel nebylo překvapením, neboť od první chvíle veřejně vyhlašoval, že si za svým původním rozhodnutím stojí, a to ještě předtím, než se s obsahem našich námitek mohl řádně seznámit,“ sdělila Mašínová.

DPP podle jejího vyjádření odmítnul věcné argumenty PVM, ignoroval důkazní materiály a prosazuje výběr druhého v pořadí. „Zadavatel tedy nadále postupuje v rozporu s péčí řádného hospodáře a zákona o zadávání veřejných zakázek. Vzhledem k postupu zadavatele nám nezbývá nic jiného než předat naše námitky formou návrhu k ÚOHS,“ uvedla Mašínová.

Metro D je stále dražší

Jen za posledních deset let se podstatně zvýšila odhadovaná částka na vybudování nové linky metra. V roce 2014 tehdejší primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) mluvil o 60 miliardách korun, v březnu 2019 vedení hlavního města odhadlo, že stavba linky D z Písnice na náměstí Míru vyjde na 72 miliard korun. Nyní se hovoří o částce zhruba sto miliard korun. První již budovaný úsek Pankrác – Nové Dvory má stát 24,6 miliardy korun, u druhého z Olbrachtovy na Nové Dvory uspělo sdružení vedené firmou Subterra s nabídnutou cenou 29,8 miliardy korun.

Celý článek zde >>>

Vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík ve čtvrtek sdělil, že podnik nemůže k řízení sdělit podrobnosti. Zákon zadavateli znemožňuje zveřejňovat během řízení jakékoliv informace. Bylo by to považováno za ovlivňování zakázky, sdělil.

Vyřazení kvůli nízké ceně

DPP sdružení firem PORR, Vinci a Marti letos vyřadil z tendru pro dostavbu druhého úseku z Olbrachtovy na Nové Dvory, i přestože učinily nejnižší nabídku za 27,5 miliardy. Výhercem tendru se stala společnost Subterra s nabídkou 29,8 miliardy. Do tendru se přihlásili tři zájemci, a to sdružení vedené společností Subterra, sdružení vedené společností PORR a sdružení vedené společností STRABAG. Posledně zmíněný účastník nabídl nejvyšší cenu, hodnotící komise tak vybírala ze zbylých dvou. 

„Oba uchazeči museli v průběhu zadávacího řízení své nabídky na základě výzev DPP vysvětlit a upravit, jelikož obsahovaly mimořádně nízkou nabídkovou cenu, nedostatky v oblasti splnění kvalifikačních předpokladů a chyby v předloženém harmonogramu stavby,“ uvedl tiskový mluvčí DPP Daniel Šabík. Podle Šabíka však sdružení PORR jejich požadavku nevyhovělo, a tak se je rozhodli z tendru vyřadit. 

Některé položky v nabídce, která byla cenově nejnižší, byly podle podniku oceněny hluboko pod tržním standardem, což se týkalo i například ražby tunelů. Jiné položky byly naopak oceněny mnohonásobně výše, než předvídal projektant a než nabídli ostatní účastníci tendru, dodal Šabík. Druhým důvodem vyloučení byl harmonogram, který podle dokumentu ani po výzvě k doplnění neodpovídal zadání tendru, projektové dokumentaci a nebylo na základě něho možné určit přesnou posloupnost stavebních prací, tedy ani zaručit hladké provedení celé stavby.

„Považuji důvody našeho vyloučení za absolutně absurdní. Za celou svoji profesní kariéru jsem nezažil tak netransparentní tendr,“ okomentoval tehdy celou věc generální ředitel Skupiny VINCI Martin Borovka pro ČT.

DPP začal loni stavět novou linku metra z Pankráce do Písnice. Jako první vzniká úsek z Pankráce na Olbrachtovu, který vyjde na 14,5 miliardy korun. Práce potrvají 90 měsíců, tedy asi sedm a půl roku. Součástí jsou dvě stanice, kdy stanice Pankrác bude přestupní na nynější stejnojmennou stanici na lince C.