Poláci připravují revoluční stavební zákon

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Aureliusz M. Pędziwol , Varšava
Ohlášení stavby místo vyřizování stavebního povolení – to je nejdůležitější změna, která bude čekat investory v Polsku poté, co bude konečně schválen nový stavební zákon. Všechno bude jednodušší a rychlejší, slibuje Janusz Żbik, státní podtajemník na ministerstvu dopravy. Nové směrnice zákona, který nahradí dosavadní stavební zákon a část zákonů o územním plánování, mají být představeny ještě v březnu, na ministerské radě by se hotový návrh měl objevit v polovině srpna.

„Potřebujeme nový zákon, ne novelu,“ psal Żbik již loni v létě v novinách Dziennik Gazeta Prawna. Stavební zákon byl už více než osmdesátkrát novelizován a pro investory se stal nečitelným, dodal náměstek. Důsledek? Na zahájení stavby jednopodlažního skladu o velikosti 1300 čtverečních metrů ve velkém městě investor v Polsku potřebuje 301 dní, informuje Světová banka v letošní zprávě Doing Business 2012. Při tom podstoupí 30 různých procedur. Polsku to zajistilo v tomto šetření nelichotivou 160. pozici.

Pro srovnání – v Česku (68. místo) je sice třeba absolvovat 33 procedur, které ale zaberou 120 dní, v Německu (15. místo) trvá devět procedur 97 dní a v Hongkongu (1. místo) je šest úkonů vyřízeno za 67 dní. Vláda premiéra Donalda Tuska chce především zrušit stavební povolení a nahradit je ohlašovací povinností. Praxe dle nového zákona by vypadala tak, že pokud by oslovený úřad během 30 dní od podání ohlášení neměl žádné připomínky, stavba by mohla začít. Nahrazení povolení ohlašovací povinností měla v plánu i dnes opoziční strana Právo a spravedlnost, vládnoucí v letech 2005– 2007. Odpovídající novela stavebního zákona však byla schválena až koalicí Občanské platformy a lidovců.

Nenabyla účinnosti: tehdejší prezident Lech Kaczyński ji poslal k ústavnímu soudu, který rozhodl v neprospěch vlády.
Zákon byl proto napsán znovu. Nová podoba se zakládá na jednoduchém principu, jak uvedl ve zmíněném textu Żbik: na jedné straně je nutné maximální zjednodušení zahájení stavby, na druhé straně musí být zvýšena odpovědnost investorů a majitelů. Administrativní zásahy do stavebních procesů je třeba omezit, ale kontrola musí být silnější, aby nedocházelo k nezákonnému jednání.

Nový kodex by též měl pomoci krotit stále větší stavební svévoli. Jen 30 procent obcí má totiž územní plán. V lokalitách, kde územní plány chybějí, se staví na základě takzvaných zastavovacích podmínek (WZiZT). Ty by dle nového zákona zanikly.