Postavit halu už nestačí. Trendem logistických areálů je mix skladů, prodejen a showroomů

Showroom prodejce oken je součástí průmyslového parku CTP v brněnské Ponávce.

Showroom prodejce oken je součástí průmyslového parku CTP v brněnské Ponávce. Zdroj: CTP

Vizualizace projektu P3 Ostrava Central
Showroom v CTP Parku Ponávka
3
Fotogalerie

Stavitelé skladů a logistických areálů se od vypuknutí covidové pandemie díky poptávce tažené boomem internetových obchodů nezastaví. Tedy pokud mají kde stavět. A právě nedostatek volných pozemků a složitý povolovací proces, v němž obyvatelé řady obcí nejsou výstavbě hal za humny nakloněni, směřuje průmyslové developery stále častěji k projektům mixujícím sklady s menšími obchodními prostory, a v některých případech dokonce plochami pro volný čas.

„Nalézt vhodnou lokalitu pro příměstskou logistiku je obtížné. Mnohé obce stále nejsou ochotné připustit, aby v jejich okolí vyrostly skladové haly. Je snaha realizovat projekty více multifunkční, aby pro lokalitu a její obyvatele byly přínosem,“ popisuje ředitelka tuzemské pobočky poradenské firmy Knight Frank Zdenka Klapalová.  A to nastiňuje jedno z řešení.

Developer CTP například právě dokončil poslední z hal svého CTParku Prague East v Nupakách. Kromě kombinace větších skladových a výrobních prostor zahrnuje nový dlouhý objekt s prosklenou přední částí fasády, který je určený showroomům, obchodům nebo výdejnám e-shopů.

Showroom využije podle CTP hlavně prodejce automobilů, který v CTParku působí od loňského roku. Další část budovy s proskleným čelem slouží firmě Mapo medici zaměřené na distribuci materiálu a techniky pro zdravotnictví a lázeňství. Nájemci dalšího areálu CTP v brněnské Ponávce jsou například výrobce oken a dveří Vekra nebo servis vozů BMW a MINI CarTec.

Společnost Alza vedle svého skladu v GLP Parku v Chrášťanech vybudovala i největší tuzemský showroom pro své zákazníky. V areálu ve Zdibech má rovněž prodejnu a výdejnu zboží. Chrášťanské distribuční centrum zahrnuje i takzvanou food truck zónu s rychlým občerstvením a discgolfové hřiště. Dalším příkladem je výdejna nábytku a domácích doplňků Bonami v Prologis parku v Jenči nebo výdejna Mallu v průmyslovém areálu P3 v Horních Počernicích.

„Poptávka po  logistických areálech, které nabízejí více než jen skladovací prostory, je značná. Vyplácí se také výstavbu začlenit do okolního prostředí, nabídnout více zeleně a investovat do okolní infrastruktury. Pomáhá to při budování vztahů s výstavbou dotčenými obcemi a komunitami,“ říká Jan Palek, ředitel GLP pro Česko a Slovensko.

Video placeholde
Projekt zásadní modernizace Masarykova nádraží, druhého nejfrekventovanějšího dopravního uzlu v Praze, získal pravomocné územní rozhodnutí. Samotná přestavba by měla začít v roce 2023 a v jejím rámci se rozšíří počet kolejí ze sedmi na devět a vybuduje se nový vestibul. • Správa železnic

Podobným směrem se vydává investiční a developerská společnost P3 Logistic Parks, která staví v  brownfieldu poblíž Dolních Vítkovic obchodně-průmyslový areál P3 Ostrava Central. „Někdejší průmyslové zázemí umožňuje využití pro lehkou výrobu, zároveň chceme park otevřít retailu a službám. Zkrátka místo, kde to žije jak z hlediska byznysu, tak i volnočasového vyžití pro místní,“ láká manažer pronájmů P3 Jan Andrus.