Prachař chce rozhýbat stavebnictví. Plánuje projekty za 60 miliard

Ministr dopravy Antonín Prachař dosud působil jako ředitel akciové společnosti Omega Servis Holding z Želatovic na Přerovsku, která se zabývá přepravou chemikálií a sypkých materiálů po silnici i železnici.

Ministr dopravy Antonín Prachař dosud působil jako ředitel akciové společnosti Omega Servis Holding z Želatovic na Přerovsku, která se zabývá přepravou chemikálií a sypkých materiálů po silnici i železnici. Zdroj: ctk

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) má v plánu stavět. Připravuje 72 významných infrastrukturních staveb na silnicích, železnicích i vodních cestách. Hodnota zakázek se pohybuje okolo 60 miliard korun.

Zveřejněním připravovaných projektů chce úřad dosáhnout navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), jehož prostřednictvím se dopravní stavby financují.

Stavební zakázky představí ve středu kabinetu. Mezi nejdražšími ze seznamu jsou například prodloužení D1 mezi Přerovem a Lipníkem za téměř pět miliard korun, pětimiliardová modernizace železniční trati Sudoměřice - Votice, nebo přestavba silnice I/38 od obce Rybí po Rychaltice na Ostravsku na rychlostní komunikaci za 2,6 miliardy korun. Součástí balíku akcí jsou i další tři úseky oprav D1 a množství oprav železničních tratí v regionech.

SFDI bude v letech 2015 a 2016 podle ministerstva chybět přibližně 25 miliard korun. „Pro rok 2015 je nutné dosáhnout minimálního objemu 75 miliard korun, abychom měli finanční prostředky na kofinancování,“ uvedl na nedávném Žofínském fóru Prachař. Pokud rozpočet nebude navýšen, hrozí podle ministerstva dopravy, že se Česku nepodaří vyčerpat dalších zhruba 23 miliard korun z fondů EU.

Energie za miliardy

Seznam projektů obsahuje i nákup elektrické energie pro podřízené organizace a další subjekty v rámci dopravního resortu za 2,5 miliardy korun.

Na seznamu figuruje rovněž zajištění zimní údržby silnic prvních tříd od konce letošního září a nákup radarového systému pro řízení letového provozu za zhruba miliardu korun. Dále jde o zajištění nových dodávek automobilových registračních značek za 900 milionů korun a o vybavení trati z Plzně do Českých Budějovic telekomunikačním zabezpečovacím zařízením za 455 milionů korun. Část letošních projektů za téměř devět miliard korun už šéf dopravy vládě představil začátkem března.