Přestavba Masarykova nádraží získala územní rozhodnutí, stavba začne za dva roky

Park nad kolejištěm nabídne možnost relaxace, pohodlného přístupu na nástupiště i bezpečný přechod kolejí mezi ulicemi Na Florenci a Opletalovou. Návrh již získal územní rozhodnutí.

Park nad kolejištěm nabídne možnost relaxace, pohodlného přístupu na nástupiště i bezpečný přechod kolejí mezi ulicemi Na Florenci a Opletalovou. Návrh již získal územní rozhodnutí. Zdroj: Jakub Cígler architekti

Modernizace Masarykova nádraží začne v průběhu roku 2023.
Modernizace Masarykova nádraží začne v průběhu roku 2023.
Modernizace Masarykova nádraží začne v průběhu roku 2023.
Podoba prvních dvou kancelářských budov v developerském projektu skupiny Penta u Masarykova nádraží.
Podoba prvních dvou kancelářských budov v developerském projektu skupiny Penta u Masarykova nádraží v Praze v ulici Na Florenci, které se promění v pulzující městskou třídu.
46
Fotogalerie

Projekt zásadní modernizace Masarykova nádraží, druhého nejfrekventovanějšího dopravního uzlu v Praze, získal pravomocné územní rozhodnutí. Samotná přestavba by měla začít v roce 2023 a v jejím rámci se rozšíří počet kolejí ze sedmi na devět a vybuduje se nový vestibul. Výraznou změnu přinese přestřešení kolejiště, které kromě pěšího propojení ulic Na Florenci, Opletalovy a Hybernské vytvoří v centru města nový veřejný prostor s parkovou úpravou.

Projekt přestřešení bude první u nás, který nad sebe navrství více funkcí. Železniční trať, která je důležitou dopravní infrastrukturou ve městě, přestane tvořit bariéru, přímo nad ní totiž vznikne nová úroveň města. Platforma nabídne nejen nové pěší propojení a bezbariérový přístup k nástupištím, ale i místo pro pobyt lidí přímo v centru.

„O pěším propojení autobusového nádraží Florenc a vlakového hlavního nádraží uvažovala Správa železnic již dlouho. My jsme přišli s tím, že by bylo dobré udělat přechod, který bude současně náměstím a vytvoří příjemné propojení dvou částí města, které nikdy propojené nebyly,“ vysvětluje hlavní architekt projektu Jakub Cígler, jehož tým nyní pracuje na dokumentaci pro zisk stavebního povolení.

Video placeholde
Projekt zásadní modernizace Masarykova nádraží, druhého nejfrekventovanějšího dopravního uzlu v Praze, získal pravomocné územní rozhodnutí. Samotná přestavba by měla začít v roce 2023 a v jejím rámci se rozšíří počet kolejí ze sedmi na devět a vybuduje se nový vestibul. • Správa železnic

Zásadně se začalo měnit i nejbližší okolí nádraží. V současnosti probíhající výstavba projektu Masaryčka od Zaha Hadid Architects přetvoří ulici Na Florenci v městskou třídu, která cestujícím nabídne řadu obchodů, kaváren a restaurací. „Kvalita nádraží a přidružených prostranství je důležitá i proto, aby lidé zase začali vlaky více využívat,“ doplnil k celému projektu Jakub Cígler.

Vybudována bude také série veřejných prostranství. Současné parkoviště na rohu ulic Havlíčkovy a Na Florenci bude přebudováno na náměstí, které umožní bezpečný přestup z vlaku na tramvaj. Druhé náměstí u nádraží Florenc má vytvořit reprezentativní předprostor vytíženého dopravního uzlu.

Podívejte se na proměnu Masarykova a nádraží a jeho okolí

Nové malé náměstí vznikne také v ose pasáže nákupního domu Florentinum. To umožní plynulý příchod cestujících na platformu nad kolejištěm. Spolu s novou budovou Masaryčka od Zaha Hadid Architects přetvoří ulici Na Florenci v městskou třídu, která cestujícím nabídne řadu obchodů, kaváren a restaurací. „Kvalita nádraží a přidružených prostranství je důležitá i proto, aby lidé zase začali vlaky více využívat,“ doplnil k celému projektu Jakub Cígler.

Masarykovo nádraží je jedna z mnoha staveb, která projde úpravami při modernizaci trati Praha–Kladno. Nová elektrifikovaná dvoukolejná trať rozšíří železniční infrastrukturu o šest nových zastávek, bude z ní možné přestoupit na všechny linky metra a ze stanice Praha-Ruzyně povede odbočka na Letiště Václava Havla. Nové propojení, jehož hlavním uzlem v centru města bude právě Masarykovo nádraží, vyjde téměř na čtyřicet miliard korun a hotové by mělo být v roce 2029.