Rada Českých drah bude řešit opci na pražské pozemky pro Pentu

Demolicí domu bývalé celnice na Masarykově nádraží v Praze

Demolicí domu bývalé celnice na Masarykově nádraží v Praze Zdroj: CTK

Dozorčí rada Českých drah se dnes znovu vrátí k jednomu z nejtvrdších podnikových oříšků. Mimořádně se sejde kvůli jedinému tématu, a tím jsou pozemky v areálu pražského Masarykova nádraží. Na parcely má předkupní právo investiční skupina Penta, která chce celou zanedbanou oblast proměnit v obchodně-administrativní centrum. Jedná se o jednu z nejcennějších rozvojových lokalit v Praze.

Rada už schválení prodeje pozemků Pentě několikrát odložila a výsledek jednání se nedá předvídat ani dnes. „Kloním se k tomu to nějakým způsobem po těch letech vyřešit,“ řekl deníku E15 předseda rady Milan Feranec. Podle něj je ale třeba vyřešit ještě několik zádrhelů.

Přesnější před zasedáním rady, která se sejde přímo na nádraží, být nechtěl. Prodeji jsou nakloněny drážní odbory, které mají v radě tři zástupce. „České dráhy prodat musejí, je jen otázka kdy. Nemáme již kam ustupovat,“ uvedl šéf realitních projektů Penty v České republice Petr Palička.

400 milionů

Podle dřívějších informací si dráhy mohou přijít na zhruba 400 milionů korun, konečná suma se ale bude odvíjet především od podlahové plochy nových budov. Penta je přitom ochotna část platby poslat ještě před územním rozhodnutím.
Věc je ale komplikovanější.

Kvůli rozvoji nádraží vznikla kdysi firma Masaryk Station Development, kde mají dráhy zhruba třetinový podíl, zbytek získala Penta. Skupina je proto přesvědčena, že v rámci MSD může stavět i bez toho, že by dráhy pozemky prodaly. Prodej by ale projekt urychlil. Není jasné, zda dráhy nechtějí z MSD vycouvat a vydělit z developerských plánů výpravní budovu. Penta ale rozhodně pro svůj takzvaný Central Business District s nádražními budovami počítá.