Ředitelství silnic oživilo kontrolní úsek. Dohlédne i na D47

dálnice D47

dálnice D47 Zdroj: silnice-zeleznice.cz

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) od začátku září obnoví speciální úsek, který dohlédne například na problematické dálnice D47 a D3. Povede ho Milan Mikšík. Projekt ŘSD rozmrazilo po čtyřech měsících. Úsek kontroly kvality zrušil začátkem května bývalý šéf ŘSD Jan Kubiš a odvolal jeho vedoucí Marii Birmbaumovou.

Kontrolu kvality pak převzal nově vzniklý útvar, který podléhal přímo generálnímu řediteli. Neměl ale stejné pravomoci jako původní úsek, který ve státní organizaci vznikl jako elitní skupina s cílem zamezit vícepracím a zabránit tomu, aby stát přebíral od zhotovitelů nekvalitní stavby.

Problematické stavby D47 a D3, které bude úsek řešit, jsou ale podle ŘSD jen špičkou ledovce. „Jsem si dobře vědoma rozsahu a závažnosti problémů včetně těch, na které upozorňuje bývalá ředitelka úseku kvality staveb Miloslava Pošvářová. Je zřejmé, že závažná pochybení v organizaci a kontrole kvality vedla nejen k neefektivnímu nakládání s veřejnými prostředky, ale především k absolutní rezignaci na kvalitativní stránku výstavby,“ uvedla pověřená ředitelka ŘSD Soňa Křítková.

Dodala, že vedle toho docházelo i k nekontrolovanému proplácení víceprací prováděných v rozporu se zákonem a stavěly se svévolně jiné stavby, než které byly vysoutěženy. „To je podle mě naprosto nepřípustné. Udělám všechno pro to, aby se tyto problémy nadále nezametaly pod stůl, a podniknu systémová opatření, aby se nadále nestavělo draze a v mizerné kvalitě,“ konstatovala.

ŘSD: Urychlíme výstavbu

Podle Křítkové bude i nadále hlavním úkolem ŘSD maximální urychlení výstavby klíčové dálniční sítě. „Rychlost však nesmí být nadřazena dodržování zákona a efektivnímu nakládání s veřejnými prostředky, jak k tomu docházelo mnohdy v minulosti,“ míní.

Důsledné vymáhání nároků státu a ochrana jeho majetkových zájmů v souvislosti s pochybeními zhotovitelů při výstavbě české dálniční sítě je podle Křítkové naprosto zásadní prioritou.

Miloslava PošvářováMiloslava Pošvářová | CTKMiloslava Pošvářová poukazovala na nekompetenci a korupční prostředí ve státní organizaci (foto ČTK)

Mezi úkoly, které má ŘSD do konce roku splnit, patří řada tendrů na významné stavební zakázky a restrukturalizace závodů ŘSD s cílem omezit počet krajských správ. Nové vedení se rovněž bude muset vypořádat s problémy z minulosti, kterými je podle ministra dopravy Antonína Prachaře opakované porušování rozpočtové kázně a zadávání víceprací na stavbách v rozporu se zákonem.

ŘSD se v poslední době potýká s mnoha personálními změnami, které vzešly ze sporů bývalého vedení ŘSD s odvolanou vedoucí úseku kontroly kvality Pošvářovou. Poukazovala na nekompetenci a korupční prostředí ve státní organizaci a nakrátko se stala poradkyní ministra Prachaře. Ten chtěl situaci v ŘSD změnit kompletní výměnou vedení ŘSD.

Podle bývalého ředitele ŘSD Pavla Kočici musela Pošvářová z organizace odejít proto, že nesplnila zadaný úkol. Šlo o kontrolní vrty na dálnici D47. Poštvářová podle něj odmítla předat protokol o provedených zkouškách.

Odvolaný ředitel ŘSD Čermák nastavil systém, který eliminuje vícepráce