Kontrolu kvality pak převzal nově vzniklý útvar, který podléhal přímo generálnímu řediteli. Neměl ale stejné pravomoci jako původní úsek, který ve státní organizaci vznikl jako elitní skupina s cílem zamezit vícepracím a zabránit tomu, aby stát přebíral od zhotovitelů nekvalitní stavby.
Problematické stavby D47 a D3, které bude úsek řešit, jsou ale podle ŘSD jen špičkou ledovce. „Jsem si dobře vědoma rozsahu a závažnosti problémů včetně těch, na které upozorňuje bývalá ředitelka úseku kvality staveb Miloslava Pošvářová. Je zřejmé, že závažná pochybení v organizaci a kontrole kvality vedla nejen k neefektivnímu nakládání s veřejnými prostředky, ale především k absolutní rezignaci na kvalitativní stránku výstavby,“ uvedla pověřená ředitelka ŘSD Soňa Křítková.
Dodala, že vedle toho docházelo i k nekontrolovanému proplácení víceprací prováděných v rozporu se zákonem a stavěly se svévolně jiné stavby, než které byly vysoutěženy. „To je podle mě naprosto nepřípustné. Udělám všechno pro to, aby se tyto problémy nadále nezametaly pod stůl, a podniknu systémová opatření, aby se nadále nestavělo draze a v mizerné kvalitě,“ konstatovala.
ŘSD: Urychlíme výstavbu
Podle Křítkové bude i nadále hlavním úkolem ŘSD maximální urychlení výstavby klíčové dálniční sítě. „Rychlost však nesmí být nadřazena dodržování zákona a efektivnímu nakládání s veřejnými prostředky, jak k tomu docházelo mnohdy v minulosti,“ míní.
Důsledné vymáhání nároků státu a ochrana jeho majetkových zájmů v souvislosti s pochybeními zhotovitelů při výstavbě české dálniční sítě je podle Křítkové naprosto zásadní prioritou.
Miloslava Pošvářová | Miloslava Pošvářová poukazovala na nekompetenci a korupční prostředí ve státní organizaci (foto ČTK)
Mezi úkoly, které má ŘSD do konce roku splnit, patří řada tendrů na významné stavební zakázky a restrukturalizace závodů ŘSD s cílem omezit počet krajských správ. Nové vedení se rovněž bude muset vypořádat s problémy z minulosti, kterými je podle ministra dopravy Antonína Prachaře opakované porušování rozpočtové kázně a zadávání víceprací na stavbách v rozporu se zákonem.
ŘSD se v poslední době potýká s mnoha personálními změnami, které vzešly ze sporů bývalého vedení ŘSD s odvolanou vedoucí úseku kontroly kvality Pošvářovou. Poukazovala na nekompetenci a korupční prostředí ve státní organizaci a nakrátko se stala poradkyní ministra Prachaře. Ten chtěl situaci v ŘSD změnit kompletní výměnou vedení ŘSD.
Podle bývalého ředitele ŘSD Pavla Kočici musela Pošvářová z organizace odejít proto, že nesplnila zadaný úkol. Šlo o kontrolní vrty na dálnici D47. Poštvářová podle něj odmítla předat protokol o provedených zkouškách.
Odvolaný ředitel ŘSD Čermák nastavil systém, který eliminuje vícepráce