ŘSD vysoudilo 19 milionů, přišlo o mnohem vyšší sumu

Bezpečně mohou po sjezdu z ostravské D47 jezdit jen osobní auta a dodávky. Potvrdily to 28. listopadu zátěžové zkoušky, které na dálničním přivaděči provedli pracovníci německého certifikačního sdružení TÜV.

Bezpečně mohou po sjezdu z ostravské D47 jezdit jen osobní auta a dodávky. Potvrdily to 28. listopadu zátěžové zkoušky, které na dálničním přivaděči provedli pracovníci německého certifikačního sdružení TÜV. Zdroj: ctk

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vysoudilo na stavebních firmách Strabag, Skanska a Dálniční stavby Praha za neoprávněné účtování takzvaných valorizací skoro 19 milionů korun. Kvůli promlčení a chybám zaměstnanců ŘSD ale státní organizace přišla o 87 milionů korun, které na stavbě dálnice D47 mezi obcemi Lipník nad Bečnou a Bělotínem po firmách rovněž požadovala. Valorizace měly firmám pokrýt meziroční zvýšení nákladů spojených s předpokládaným zdražením stavebního materiálu.

Při kontrole odevzdaných faktur ŘSD odhalilo, že společnosti účtovaly ceny s vyšším valorizačním koeficientem, než na který měly podle platných smluv nárok. ŘSD kontrolovalo osm staveb na dálnici D47, které byly dokončeny do roku 2010.

Současný verdikt rozhodčího soudu při Hospodářské komoře a Agrární komoře odpovídá praxi z předchozích procesů. Celkem podalo ŘSD sedm žalob na neoprávněné navyšování cen o takzvané valorizace na stavbách dálnice D47 v hodnotě 1,2 miliardy korun. Po šesti rozhodnutích vysoudila organizace zhruba 290 milionů včetně úroků z prodlení.

„Rozhodčí soud v rozhodčím nálezu jednoznačně uvedl, že zhotovitel stavby neprováděl valorizaci v souladu se smlouvou o dílo. V rámci sporu se rozhodčí soud zabýval rovněž postupem zaměstnanců ŘSD, kteří zhotovitelům nesprávný způsob valorizace odsouhlasili,“ uvedlo ŘSD. To se kvůli škodám na státním majetku obrátí na policii.

Větší spory na verdikt čekají

Kromě valorizací se soudí ŘSD se zhotoviteli dálnice o slevu za dodání nižšího množství oceli do čtyř postavených mostů. ŘSD ji vyčíslilo na 400 milionů korun. Nejrozsáhlejší spor se však týká zvlněné rychlostní komunikace. Cenu opravy odhaduje ŘSD na několik miliard korun.

Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá.

Daniel Novák: D47 a boží investice