Sekyra zastaví kus nádraží Smíchov, ustoupit musí i Jančurovy žluté vlaky

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží Zdroj: Michael Tomeš

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
12
Fotogalerie

Obří developerský projekt společnosti Sekyra Group a s ní spojených investorů v oblasti smíchovského nádraží se dává do pohybu. A tlačí před sebou železniční dopravu, která se bude muset uskrovnit. Pozdější fáze zvelebování území zřejmě výrazně dopadne i na provoz žlutých vlaků RegioJetu podnikatele Radima Jančury.

První velkou změnou je prosincový odklon linky ČD z Hostivice na pražské hlavní nádraží. Motorák dnes jezdí do zastávky Na Knížecí. „Přesměrování je z podnětu developera, který zde již připravuje stavební aktivity,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

V místě přilehlém k Nádražní ulici chce Sekyra rozjet první fázi projektu. Vzniknout zde mají dva domovní bloky o padesáti tisících metrech čtverečních, z toho většinu zaberou čtyři stovky bytů. Developer požádá na přelomu letošního a příštího roku o územní rozhodnutí, pak musí získat ještě stavební povolení. Do dvou let chce začít stavět.

Hostivický motorák bude nově stavět u takzvaného severního nástupiště a na most přes Vltavu se dostane spojkou přes Nádražní ulici zvanou Na paloučku. Bude se tak muset vejít mezi žluté vlaky, které se u severního nástupiště (nebo také společného nádraží) řadí, uklízejí a doplňují catering. Spojku Na paloučku dnes využívají fakticky pouze RegioJet.

RegioJet žádá větší kapacity

Větší rána pro RegioJet ale má přijít později. Sekyra počítá se zastavěním celého území mezi ulicemi Dobříšská, Radlická a Nádražní. Za oběť má padnout i Jančurovo kolejiště, tedy společné nádraží. Správa železniční dopravní cesty počítá i se zrušením spojky Na paloučku. RegioJet ale s opuštěním svého seřadiště nepočítá. „Naopak se jedná o infrastrukturu, která má velkou míru využívání, není tedy možné ji zrušit jako nevyužívanou. RegioJet naopak apeloval na SŽDC, aby navýšila kapacitu této infrastruktury,“ uvedl mluvčí Aleš Ondrůj. Podle něj není pro zastavění kolejiště právní základ ani důvod.

Sekyra zásah do zájmů Radima Jančury neřeší. Partnerem jsou pro něj totiž jen České dráhy, případně SŽDC. „S Jančurou nejsme v kontaktu ani v dobrém, ani ve zlém,“ řekl Leoš Anderle, výkonný ředitel Sekyra Group. Celkové kapacity pro odstavování vlaků se ale podle něj na Smíchově zmenší. Podle informací deníku E15 už Jančurovi lidé sondovali na správě železnic, kam jinam by se daly žluté vlaky umístit. Pomoci se ale nedočkali.

Správa železnic má s developerským projektem své starosti. Zástavba totiž odřízne od pražské železniční sítě jinonickou trať známou jako Pražský Semmering, která nyní ústí na společné nádraží. SŽDC ji bude muset nákladně napojit na osobní nádraží na Smíchově.