Soutěž o proměnu Florence vyhráli čeští a britští urbanisté, plánují hned několik parků

Vítězný návrh nové podoby okolí Florence

Vítězný návrh nové podoby okolí Florence Zdroj: UNIT architekti, A69 – architekti, Marko&Placemakers, European Transportation, Consultancy, Ecoten, Terra Florida

Vítězný návrh nové podoby okolí Florence
Vítězný návrh nové podoby okolí Florence
Vítězný návrh nové podoby okolí Florence
Vítězný návrh nové podoby okolí Florence
Současný stav řešeného území.
15
Fotogalerie

Budoucí podobu území kolem dopravního uzlu na Florenci a Masarykově nádraží určí konsorcium převážně tuzemských ateliérů. Vítězem urbanistické soutěže, kterou vyhlásili investoři Penta Real Estate a ČSAD Praha holding ve spolupráci s hlavním městem, jsou UNIT architekti a studio A69 spolu s londýnskou firmou se slovenskými kořeny Marko and Placemakers. Ta se specializuje na regeneraci měst a udržitelné plánování. 

Nová Florenc v podání vítězného návrhu by měla propojit různorodé urbanistické světy okolních pražských částí – Nového Města, Karlína a Žižkova. „Namísto jednoho velkého náměstí je systém veřejných prostranství v návrhu koncipován jako sekvence různorodých míst, která dohromady utvářejí prostor propojující okolní čtvrti. Veřejná prostranství v uzlových bodech pak prostupné území obohacují o důležité pobytové prostory,“ popisují autoři vítězného konceptu. Vzhledem k množství plánovaných parkových ploch je součástí konsorcia také tuzemský krajinářský ateliér Terra Florida.

„Vítězný návrh si nás získal pro jeho městské řešení s přiměřeným měřítkem a návrh propojení mezi Těšnovem a Žižkovem s novým veřejným prostorem na úpatí Žižkova. Navíc řeší možnost budoucího nového umístění magistrály v prostoru Těšnova, které dává příležitost pro vytvoření nového městského parku," komentoval výsledek soutěže náměstek pražského primátora Petr Hlaváček.

Obě pražská studia nejsou v soutěžích o novou podobu významných transformačních území nováčky. UNIT architekti vyhráli před pěti lety mezinárodní urbanistickou soutěž pro nové nádraží v Brně. Atelier 69 je zapojený do velkého rozvojového projektu Smíchov City a určil rovněž podobu budoucího dopravního terminálu na Smíchovském nádraží. Často je podepsaný i pod návrhy bytových projektů.

V porotě soutěže zasedli mimo jiné špičkoví zahraniční architekti, jako jsou Winy Maas, zakladatel studia MVRDV, nebo nizozemský urbanista Kees Christiaanse, jehož kancelář KCAP se podílela na vzniku moderní čtvrti HafenCity v Hamburku. Do soutěže se celkem přihlásilo 57 týmů z Evropy, Asie a Severní Ameriky.

Dosud zanedbaný brownfield a zároveň významný dopravní uzel v lokalitě Florence byl už v minulosti předmětem několika studií, nikdy se však na výsledku neshodli všichni majitelé území. Těmi hlavními jsou právě společnosti Masaryk Station Development s majoritním vlastníkem Penta Real Estate a ČSAD Praha holding. 

„Tito dva vlastníci chtějí provést změnu územního plánu, aby se území více sjednotilo, a hlavní město jim jako podmínku dalo vypsání urbanistické soutěže,“ vysvětlil Petr Návrat ze společnosti ONplan Petr Návrat, která byla organizátorem soutěže.

Soutěžní návrhy musely zohlednit už schválené projekty v lokalitě. Jsou to zejména plánované rekonstrukce ulic Na Poříčí a Na Florenci, modernizace Masarykova nádraží s přestřešením kolejiště, dva objekty navržené kanceláří Zaha Hadid Architects a také kancelářská budova Florenc Gate v Křižíkově ulici.