Stavaři: Zakázek je stále méně, klesá i jejich hodnota

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

Negativním signálem pro budoucnost českého stavebnictví je trvalý pokles objemu i hodnoty stavebních zakázek ve všech oborech stavění. V souvislosti se stavebními veletrhy, které začaly v Brně, to řekl generální ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek. Prognóza na letošní rok podle něj není příznivá.

Pokles objemu investiční výstavby se projevil už v první čtvrtletí letošního roku. Konkrétně české stavebnictví v únoru zpomalilo meziroční pokles na 2,3 procenta po lednovém revidovaném poklesu o 10,6 procenta.

„Prognóza pro letošní rok není pro stavebnictví příznivá a je reálná hrozba, že se opět propadne do stagnace. Důvodem je trvalý pokles stavebních zakázek, nedořešenost čerpání evropských fondů a hlavně negativní vliv legislativy ovlivňující investiční výstavbu,“ řekl Mašek.

Opakování EIA

Připomněl, že novela stavebního zákona, která měla urychlit přípravu staveb, byla vrácena k přepracování. Hrozí tak, že nový zákon o zadávání veřejných zakázek nebude platit od 1. dubna 2017. „To znamená, že investoři budou čekat na jeho platnost. Největší brzdou v přípravě i realizaci staveb je současné znění EIA a nutnost jejího opakování u dopravních staveb, které měly posudek o dopadech na životní prostředí zpracovanou před vstupem ČR do EU,“ uvedl Mašek.

S tímto názorem souhlasí i velké firmy. Například podle Strabagu prakticky všechny již připravené velké silniční investice budou muset podstoupit opakování procesu EIA a lze tedy reálně očekávat jejich zpoždění o dva až tři roky. „V této oblasti se tedy nadále budeme soustředit zejména na účast v soutěžích na rekonstrukce dálnic a silnic všech tříd,“ uvedla mluvčí Strabagu Edita Novotná. Firma očekává pokles tržeb zejména v dopravním stavitelství, což souvisí s obecně menší hodnotou zakázek v soutěžích. Naopak vnímá oživení poptávky od soukromých investorů, a to zejména v bytové výstavbě, logistice a průmyslu.

Zakázky chybí i velkým

Další velká firma Metrostav letos čeká obdobné výsledky jako v posledních dvou letech, mění se ale jejich struktura. „Zakázek v Čechách máme méně než vloni, velké zakázky pro veřejné investory téměř chybí,“ uvedl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. Také podle něj lze očekávat výpadek ve velkých dopravních projektech z důvodu zastaralých posudků dopadů na životní prostředí (EIA). „Díky levným penězům jsou nyní velmi dobré ekonomické podmínky pro rozvoj bytové výstavby, v Praze je ale v současné době příprava nových projektů prakticky zastavena kvůli neexistenci stavebních předpisů,“ uvedl Kostiha.

Firmě se tak daří spíše v zahraničí. Na Slovensku staví montážní halu pro Volkswagen. „V Polsku jsme získali a minulý měsíc zahájili již druhou dopravní stavbu ve Varšavě, rekonstrukci téměř pětikilometrového úseku silnice. V Čechách můžeme zmínit rekonstrukci a rozšíření D1 v úseku Psáře - Soutice,“ uvedl Kostiha.