„Aktuálně ředitelé očekávají pokles výkonu českého stavebnictví pro rok 2011 o 4,1 procenta, což je o něco optimističtější výsledek než v dubnu, kdy odhadovali 5,6 procenta,“ uvedl ředitel CEEC Research Jiří Vacek. Podle partnera KPMG Pavla Klimenta může být jedním z důvodů vyšší objem zakázek v letním období, než se čekalo.
„Obecně je ale hlavním faktorem nízká poptávka jak na straně veřejného sektoru, tak od soukromých investorů, kde pořád vidíme opatrnost v zahajování projektů, ať už v rezidenční nebo kancelářské výstavbě,“ uvedl Kliment. „V privátním sektoru nebyla zaznamenána vyšší aktivita, která by doplnila úbytky objemů zakázek z veřejných rozpočtů,“ doplnil generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.
Nepříznivá situace potrvá podle šéfa Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS) Václava Matyáše ještě nejméně tři roky. Pesimistická očekávání nastínil z hlediska financování projektů i poradce KPMG a bývalý guvernér České národní banky Zdeněk Tůma.
Jednou z cest, která by mohla pomoci dopravnímu stavitelství, je podle některých ekonomů přeměna Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na obchodní společnost. „ŘSD by si mohla brát úvěry, vydávat dluhopisy. Umožnili bychom získávat i jiné zdroje než dosud,“ uvedl náměstek ministra dopravy Ivo Toman.
Podle Českého statistického úřadu prohloubilo stavebnictví v červnu propad meziročně o 6,3 procenta. Za celé druhé čtvrtletí výkon klesl o 5,7 procenta.