Stavebníci kritizují ministerstvo, chtějí více zakázek

Stavební produkce klesá kvůli nedostatku zakázek.

Stavební produkce klesá kvůli nedostatku zakázek. Zdroj: profimedia.cz

České stavebnictví se za uplynulých pět let propadlo o třetinu a vyhlídky na lepší budoucnost zatím nepřicházíejí. Stavebním firmám zejména vadí, že výrazně ubylo nových dopravních staveb.

Nových staveb na silnicích a železnicích přibude v následujících sedmi letech příliš málo, vyčítá Svaz podnikatelů ve stavebnictví (SPS) ministerské strategii rozvoje dopravní infrastruktury pro roky 2014 až 2020. Koncepce je poplatná přetrvávající strategii škrtů, stěžují si dál stavebníci a říkají, že podle materiálu čeká stavebnictví pokračování chudých let. Strategii, které dnes končí doba pro podání připomínek, musí schválit nová vláda.

SPS kritizuje dále nedostatečný důraz na projektovou přípravu a znatelný ústup od snahy financovat stavby s přispěním soukromých peněz formou takzvaných PPP projektů. „České stavebnictví proti roku 2008 propadlo o 33 procent a materiály tohoto typu nebudou znamenat naprosto žádné oživení,“ řekl prezident SPS Václav Matyáš.

Jen stavby z evropských peněz

Budoucí rozvoj infrastruktury se podle něj soustředí výhradně na stavbu projektů, na které je možné získat finance z Evropské unie. Další důležité komunikace, které se nevejdou do škatulky evropsky významných staveb TEN - T, se kvůli nedostatku peněz ze státního rozpočtu stavět nebudou.

Jak se propadá tuzemské stavebnictví

Česká stavební výrobaČeská stavební výroba | E15

Dokončení rozestavěné dálniční sítě v dohledné době a rozvoj komunikací tak, aby ČR nezaostávala proti okolním zemím, podle Matyáše potřebuje roční dotaci 90 až 100 miliard korun. Rozvojový materiál počítá se stavbami za 70 miliard korun ročně, ani tato dotace ale není jistá.

Chybí dvacet miliard

S potřebou udržet dlouhodobě investice na úrovni 90 miliard souhlasí Petr Moos ze stavební fakulty ČVUT. Přístup ministerstva nicméně vychází z toho, co dovolila odstupující vláda. Přiškrcení rozpočtu v minulých letech se ale negativně nepromítlo jen do utlumení sraveb dopravní infrastruktury, ale například i energetiky a rozvoje komunikačních technologií, dodal s tím, že za nedostatek zdrojů plynoucích do infrastrukturních staveb tak nelze kritizovat resort dopravy.

Výhrady k materiálu nemá ani hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr za ČSSD Milan Chovanec, podle kterého podobný přístup sdílí i zbylí hejtmani. Materiál považuje především za podklad pro další jednání a předpokládá, že jej bude možné v konkrétních případech měnit podle toho, jak bude, nebo nebude postupovat příprava jednotlivých staveb.

Materiál sektorových strategií je dlouhodobý koncepční podklad ministerstva dopravy nezbytný pro čerpání prostředků z evropských operačních programů pro roky 2014 až 2020. Zásadní změny by jej proto nástupem nového vedení dopravního resortu postihnout neměly.