Cílem novely je, aby ČR nepřicházela o eurodotace a neodkládala se dostavba dopravní infrastruktury. Zrychlení a úsporu má přinést i sloučení vydávání stavebních povolení pod jeden úřad. Informaci uvedly Hospodářské noviny.
Do strategických staveb nebudou patřit silnice druhé a třetí třídy, u ostatních požádá Ředitelství silnic a dálnic poslance, aby jim výjimečný status udělili. Podle autora zákona a poslance ANO Martina Kolovratníka bude muset investor přesvědčit nadpoloviční většinu poslanců a schválené rozhodnutí nebude možné napadnout. Vlastník pozemků, přes které má silnice nebo dálnice vést, by případné nároky řešil u soudu.
Kdo prodá rychle, dostane víc
S majiteli pozemků pod strategickou stavbou se chce stát vyrovnat motivačně - kdo zareaguje rychle, dostane několikanásobek běžné tržní ceny. Jinak bude vyvlastněn za tu tržní.
Zároveň budou strategické dopravní spojnice považovány za jednu stavbu a rozhodne o nich jediný úřad. Zatím se neví, jestli to bude ministerstvo dopravy.
Jan Šindelář: Doprava a otázka za 40 miliard