Růst maloobchodu se zastavil, na vině jsou svátky

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Stepan Bruner, E15

Postupné oživování spotřeby tuzemských domácností se v květnu zastavilo, hůře se vedlo i dlouhodobě silnému prodeji automobilů. Podle analytiků za meziměsíční propad mohou květnové svátky.

Lidé v květnu v obchodech utratili více, než ve stejném měsíci loňského roku, tržby obchodní stouply o 1,1 procenta. Reálné meziměsíční tržby ale o 1,5 procenta klesly a bez očistění o sezónní vlivy by se o 0,6 procenta snížily i meziročně.

„Rodiny využily volné čtvrtky a vyrazily za prodloužený víkend. Dva pátky, které jsou na tržby bohaté, tak přišly o velký počet zákazníků… Vliv dvou svátků na tržby se velmi špatně odhadoval, proto nikdo z analytiků s takovým poklesem nepočítal,“ vysvětlila květnový propad hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.

Nejsilnější propad, oproti dubnu o 5,6 procenta, postihl obchod s famaceutickým a zdravotním zbožím. Nedařilo se ani prodejcům domácích potřeb či prodejcům automobilů a autoservisům. „Pokud jde o prodeje aut, je otázkou, zda se již z větší části nevyčerpal efekt devalvace, která přiměla některé zákazníky nakupovat ještě za „staré“ ceny. Jestli tomu tak bylo opravdu, ukážou až další měsíce,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.

Dobrý měsíc naopak měly internetové a zásilkové obchody, jejichž tržby rostly o 14,4 procenta. Dařilo se také prodejcům počítačů a další elektroniky.

Tržby v maloobchodě - mezinárodní srovnáníTržby v maloobchodě - mezinárodní srovnáníTržby v maloobchodě - mezinárodní srovnání | CSU