Sexshopy meziročně vzrostly o 100 procent. Přibývají hlavně zákazníci nad 50 let

Adam Durčák, zakladatel erotického eshopu Růžový slon

Adam Durčák, zakladatel erotického eshopu Růžový slon Zdroj: Růžový slon

Populární jsou erotické pomůcky, které je možné ovládat mobilní aplikací.
2
Fotogalerie

Pandemie má nečekaného vítěze. E-shopy s erotickým zbožím zažívají žně, rekonstruují kamenné provozovny na moderní butiky a v následujících letech se chystají na miliardové obraty. Zájem je o pomůcky pro zdravou a partnerskou sexualitu, a to nově i ze strany starší klientely. Úspěchu napomohly i desetimilionové investice do reklamy. „Investory nepotřebujeme, na růst si vyděláme sami,“ shodují se zástupci sexshopů. 

Jedničky na českém trhu s erotickými pomůckami Růžový slon, Flagranti a Sexshop 51 udávají, že se jim tržby meziročně zvýšily na dvojnásobek. Výrazně tak překračují průměrný růst celého segmentu e-commerce, který je dle Asociace pro elektronickou komerci „jen“ 26 procent.

„Zaznamenali jsme, že místo obměňování partnerů začali lidé více střídat praktiky v sexu se svým stálým protějškem,“ hodnotí zvýšený zájem zakladatel Růžového slona Adam Durčák a dodává, že poslední dva roky sílí zejména základna starších klientů. 

Takzvaní „silver surfers“, tedy zákazníci nad 50 let, tvořili podle mluvčí Ondruchové Uvírové i u e-shopu Flagranti většinu nově příchozích zájemců, kdy většina z nich nakupuje erotické pomůcky úplně poprvé. 

Změnil se i typ poptávaného zboží. „Zákazníci se začali více zaměřovat na oblast zdravé sexuality a na zlepšení partnerského života,“ říká Ondruchová Uvírová a dodává, že z novinek je zájem u žen zejména o produkty na zpevnění pánevního dna a u mužů na prevenci rakoviny prostaty. „Je zkrátka patrné, že se erotické pomůcky stávají běžnou součástí života a výbavy českých domácností,“ dodává mluvčí Flagranti. 

Nové trendy souhrnně označované jako  „sexual wellness“ a „partnerská harmonie“ změnily i koncepci kamenných provozoven. „Ze starých sexshopů zaměřených na muže a pornogragii na VHS a DVD se stávají moderní butiky pro páry a ženy,“ udává Durčák. Jeho Růžový slon připravuje dvě nové prodejny a svou stávající pobočku zrekonstruoval stejně jako e-shop Flagranti. Tržby z kamenných provozoven ale prý nedosahují ani pěti procent z celkových příjmů. 

„Zákazníci stále preferují online nákup erotických pomůcek před návštěvou kamenného sexshopu, asi se stále v tomto směru jako Češi trochu stydíme,“ říká mluvčí Sexshopu 51 Ondřej Bělohlávek.

 

Prodeje nakoply i desetimilionové investice do reklamy. Z dat výzkumné agentury Nielsen Admosphere vyplývá, že Růžový slon jakožto nejsilnější inzerent mezi erotickými eshopy nalil do marketingu minulý rok téměř 20 milionů korun. Jeho zakladatel Adam Durčák říká, že většina peněz šla do online reklamy a do televizních spotů. 

Se zástupci Flagranti a Sexshopu 51 se Durčák shoduje, že propagace v offline prostředí má návratnost hlavně v dlouhodobém horizontu a zvyšuje všeobecné povědomí o značce. Online reklama ale fungovala zaručeně a výsledky byly vidět hned.

Prostor pro inovace se zdá být podle zástupců dotázaných e-shopů v sextech průmyslu obrovský. „Technologické novinky se týkají především oblasti ,chytrých‘ erotických pomůcek, které je možné kontrolovat dálkovým ovladačem nebo pomocí mobilní aplikace,“ říká mluvčí Flagranti.

I přes velký nárůst zájmu o erotické zboží se podle Durčáka o erotických pomůckách veřejně stále málo mluví. „V poslední době se to ale zlepšuje a náskok zahraničí pomalu doháníme,“ dodává zástupce Růžového slona. 

Česká odměřenost však nebrání našim úspěšným e-shopům v expanzi do zahraničí. „V příštím roce chystáme spuštění e-shopů v dalších evropských zemích,“ říká Durčák z Růžového slona. Expandovat na zahraničí trhy plánuje i Flagranti. Sexshop 51 má dokonce již nyní polovinu všech tržeb z anglické mutace e-shopu.

Investory zatím sexshopy nevyhledávají. „Kdybychom je potřebovali, víme, kam se obrátit, ale zatím to není na pořadu dne. Ten správný čas teprve přijde. Budeme respektovaným hráčem na evropském trhu s obratem přes miliardu korun,“ říká zakladatel Růžového slona. „Růst si dokážeme financovat sami. Uvažovali bychom o strategickém investorovi, jen pokud by se naskytla zajímavá příležitost posunout se výrazně dál,“ dodává zástupce Sexshopu 51.

Erotické e-shopy tak sázejí na to, že raketový růst není zdaleka u konce. „Předpokládá se, že odvětví sextechu se v příštích letech stane jedním z nejrychleji rostoucích segmentů vůbec,“ říká mluvčí Flagranti Ondruchová Uvírová.

„Nedivil bych se, kdyby při příštím sčítání lidu byl vibrátor součástí otázek na vybavení domácností,“ s úsměvem uzavírá Adam Durčák.