Sexuální skandály firmy neodpouštějí. Doplatil na ně Gates, Neymar i Leon Black | E15.cz

Sexuální skandály firmy neodpouštějí. Doplatil na ně Gates, Neymar i Leon Black

Lukáš Vojáček

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
1

Americký výrobce sportovního oblečení Nike před pár dny konečně objasnil, proč loni znenadání ukončil mnohaletou spolupráci s brazilskou fotbalovou hvězdou Neymarem. Slavný útočník francouzského klubu Paris Saint-Germain údajně sexuálně napadl zaměstnankyni firmy. Neymar sice obvinění urputně popírá, ale ztratil kvůli němu kontrakt, který by mu v dalších osmi letech vynesl 210 milionů dolarů, zhruba 4,4 miliardy korun.

„Nike ukončil se sportovcem vztah, protože odmítl v dobré víře spolupracovat na vyšetřování věrohodných obvinění, která proti němu vznesla naše zaměstnankyně,“ uvedla společnost v oficiálním prohlášení. Žena tvrdí, že ji Neymar před pěti lety nutil k orálnímu sexu v newyorském hotelovém pokoji. Přestože šetření případu stále probíhá, Nike se již nyní odvrátil od fotbalisty, který byl jednou z hlavních tváří značky od svých teenagerovských let. 

Podobně tvrdý přístup k sexuálním skandálům není ve světě byznysu neobvyklý. Přesvědčil se o tom i spoluzakladatel Microsoftu a jeden z nejbohatších lidí světa Bill Gates. Letos v květnu vyšlo najevo, že si vedení technologické korporace v roce 2019 najalo externí vyšetřovatele poté, co získalo důvodné podezření, že Gates před téměř dvaceti lety udržoval intimní mimomanželský poměr s jednou ze svých podřízených. 

Miliardář v březnu 2020 rezignoval na post předsedy představenstva Microsoftu a vyšetřování kauzy nebylo dokončeno. Gates se také po 27 letech manželství rozvádí s chotí Melindou. Jeho pohádkové jmění ve výši kolem 145 miliard dolarů, více než tři biliony korun, se tak s největší pravděpodobností brzy výrazně ztenčí. Jakou roli v rozvodovém řízení hrají Gatesovy zálety, není jasné.

Kontakty s Epsteinem

Podobných incidentů se dá samozřejmě nalézt daleko více. Jedním z nejdiskutovanějších byl březnový odchod Leona Blacka z postu výkonného ředitele americké investiční společnosti Apollo Global Management, kterou před třemi desítkami let spoluzaložil. 

Black svou překvapivou rezignaci nejprve vysvětloval kontakty se zesnulým finančníkem a usvědčeným sexuálním delikventem Jeffreym Epsteinem. Tomu měl Black zaplatit desítky milionů dolarů za poradenské služby. Americký investor tehdy litoval, že se s Epsteinem obchodně zapletl. Až o pár týdnů později vyšlo najevo, že obvinění ze sexuálního zločinu čelí také Black. Miliardář údajně několik let zneužíval ruskou modelku Güzel Ganievu.  

Přestože bývalý šéf Apolla odmítl, že by jeho odchod z čela společnosti s aférou jakkoli souvisel a Ganievu viní z vydírání, případ přitáhl značnou negativní pozornost na sociálních sítích. 

Nejen #MeToo 

Jak připomíná agentura Bloomberg, firmy ve Spojených státech se začaly ostře vymezovat proti čemukoli, co jen trochu zavání sexuálním násilím zejména po roce 2017, kdy se do centra globální pozornosti dostalo hnutí #MeToo. Mnohé značky se nicméně od všech skandálů tohoto typu tvrdě distancovaly již dávno předtím. 

Své o tom ví například americký hokejista a hvězda týmu NHL Chicago Blackhawks Patrick Kane. Ten byl v létě 2015 obviněn ze znásilnění. I když ho soud očistil, výrobce počítačových her Electronic Arts hokejistu okamžitě odstranil z obalu nové videohry NHL 16 a nahradil jej jeho klubovým spoluhráčem Jonathanem Toewsem.

Nespojujte se s celebritami

Podle Roberta Němce, odborníka na marketing a majitele reklamní agentury RobertNemec.com, je tvrdý postup vůči sexuálním skandálům zcela logický a do budoucna se určitě nezmění. Kvalitní marketing totiž funguje na principu podmiňování. 

„Vidíte současně dva podněty, třeba fotbalovou hvězdu a značku. Pokud je příjemce sdělení vystaven těmto podnětům opakovaně, začne se mu při zobrazení jednoho podnětu připomínat v mozku druhý. Takže ve chvíli, kdy se s prvním podnětem objeví nějaký skandál, mozek zpětně propojí značku, hvězdu a skandál,“ vysvětluje Němec. 

„Dokonce i když soud později prokáže nevinu, dokud v mysli lidí zůstane propojení skandálu s hvězdou, standardní značky nebudou chtít být s celebritou spojovány,“ dodává. Jelikož se fungování mozku nezmění, jediné, co lze firmám na základě Němcova mínění doporučit, je nepoužívat k propagaci slavné osobnosti.

Politická kariéra Dominika Feriho se otřásla v základech 

Videoprofil Dominika Feriho

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah