Chytrá nabíječka z Česka míří na evropský trh

Řídicí jednotka bere v potaz momentální možnosti místa, odkud nabíječka odebírá energii.

Řídicí jednotka bere v potaz momentální možnosti místa, odkud nabíječka odebírá energii. Zdroj: Voltdrive

mit

Technologická agentura vložila do vývoje inteligentní nabíjecí stanice pro elektromobily 6,5 milionu korun.

Spoluprací vědců z pražského ČVUT a prostějovského výrobce elektroniky Micos vyvrcholil vývoj nové generace chytré a levné nabíječky pro elektrické automobily. Její prodejce, společnost Voltdrive, jich chce dodat na trh každoročně kolem tisícovky, což se údajně podaří už letos.

Projektu věří i státní Technologická agentura ČR, která na vývoj poskytla grant ve výši 6,5 milionu korun. „Ryze český projekt, který jsme podpořili, přistoupil k řešení novátorsky. Výsledkem je ojedinělá možnost vyspělé regulace a komunikačního propojení,“ uvádí Petr Konvalinka z technologické agentury. „Dotovat projekty s tak vysokým tržním potenciálem, který zajistí také financování českým vědeckovýzkumným pracovištím, má rozhodně smysl,“ dodává.

Stanice během nabíjení efektivně využívá kapacitu přípojného místa, a tak optimalizuje dobu potřebnou k nabití. Může sloužit i v bytě nebo ve firmě, navíc nejsou nutné větší stavební úpravy. Základ tvoří řídicí jednotka, která je podle Jiřího Nykodýma ze společnosti Voltdrive levnější až o čtyřicet procent oproti obdobným řešením.

V současnosti prodejce nabíječek spolupracuje s distributory energií, například se společností E.ON nebo s Pražskou energetikou, kteří nabíječky umisťují na veřejná prostranství.

„Trh s automobily poháněnými elektrickou energií je stále v začátcích, také proto chceme mířit i do zahraničí,“ říká Nykodým. Podle něj by se česká technologie mohla poprvé uplatnit například v Rumunsku, zákazníky chce však společnost hledat na celém evropském trhu.

V Česku se loni prodalo 981 elektromobilů a plug-in hybridů, meziročně o 82 procent více. Veřejných dobíjecích stanic funguje téměř 250. Podle skupiny ČEZ v loňském roce odebraly o polovinu více elektrické energie než v předchozím roce.