Analytici: americký trh s chytrými mobily je přesycený

ilustrační foto

ilustrační foto

Americký trh s chytrými mobilními telefony zpomaluje a s ním klesá i poptávka po tarifech s internetovým připojením. Mohou za to strmě rostoucí prodeje nového iPhonu 4S, který v posledním čtvrtletí loňského roku zaplavil trh a zcela jej nasytil, píše agentura Bloomberg.

Čtyři největší poskytovatelé bezdrátového internetového připojení přišli v prvním čtvrtletí letošního roku o 20 tisíc zákazníků, odhadl analytik banky JPMorgan Philip Cusick. Odvětví přitom dosud rostlo a pro operátory jako AT&T nebo Verizon Wireless bylo nejziskovější částí jejich podnikání.

Také mobilní telefony si své zákazníky hledají mnohem obtížněji. Operátoři proto mobilní telefony nabízejí za nižší cenu než jejich nákupní. Například iPhone operátor od Applu koupí za přibližně 600 dolarů a zákazníkovi ho prodá za třetinu ceny. Svou ztrátu pak zahlazuje z měsíčních poplatků za tarif. To se odráží na konečném zisku operátorů. Zatímco na začátku roku měl AT&T na tarifu s Applem iPhone marži 30 procent, na konci roku 2011 na něm vydělal už jen 15,2 procenta. „Marže na americkém trhu s mobilním připojením se nyní propadají tak rychle, jako ještě nikdy,“ řekl Bloombergu analytik Chetan Sharma.

Podle Sharmy nyní stoupá tlak hlavně na menší operátory, kteří nemohou cenově soupeřit s velkými hráči. Dva největší operátoři Verizon Wireless a AT&T tak dokázali růst o statisíce klientů i během letošního prvního čtvrtletí. T-Mobile naopak ztratil 600 tisíc zákazníků, Sprint 125 tisíc, dodal Cusick.

Ne všichni ale se závěry JPMorgan souhlasí. Konkurenční banka Barclays Capital odhaduje, že čtyři největší američtí mobilní operátoři v první čtvrtletí získali 380 tisíc nových zákazníků.

Analytik společnosti Jefferies & Co Tom Seitz souhlasí s tím, že trh je přesycený. „Pokud vyloučíte každé dítě pod 10 let a každého dospělého nad 80, vyjde vám nasycení trhu 125 procent,“ vysvětlil. „Není tedy divu, že růst se zastavil.“