Facebook a Instagram bez reklam: Poplatky, cena a změny přehledně

Facebook a Instagram se připravují na zavedení předplatného v EU.

Facebook a Instagram se připravují na zavedení předplatného v EU. Zdroj: Profimedia.cz

Kvůli tlaku úřadů Evropské unie se Meta, mateřská společnost sociálních sítí Facebook a Instagram, rozhodla zavést možnost předplatného, které umožní uživatelům vyhnout se zacíleným reklamám. To ale neznamená, že obě sociální sítě budou dostupné jen za poplatek, i nadále bude možné využívat je zdarma.

Bude Facebook a Instagram nadále v ČR zdarma?

Ano, pro uživatele, kteří nebudou chtít platit za sociální sítě, bude i nadále Facebook a Instagram zdarma. Nejedná se o absolutní zpoplatnění, v podstatě se tak pro většinu uživatelů nic nemění. Možnost předplatného je směrovaná na ty, kdo chtějí používat Facebook a Instagram, ale nepřejí si vidět cílené reklamy. „Věříme v bezplatný internet s reklamou a budeme i nadále nabízet lidem bezplatný přístup k našim personalizovaným produktům a službám bez ohledu na jejich příjem,“ uvedla společnost na svém blogu. 

Proč Meta zavádí Facebook a Instagram bez reklam?

Všechny velké sociální sítě jsou založené na obchodním modelu inzerce, drtivá většina jejich příjmů pochází právě z plateb za reklamy od soukromých společností i státních organizací. Díky rozsáhlému přístupu k osobním údajům, jaký Facebook a Instagram po svých uživatelích vyžadují, mají inzerenti při cílení reklamy na těchto platformách možnost dostat sdělení k lidem, u nichž je největší šance, že je také osloví. Tento přístup je mnohem efektivnější než reklama, jaká se používá v tradičních médiích, u níž podobná míra cílení není možná.

Nicméně postupem času se pravidla internetu zpřísňovala. Sociální sítě dnes nemohou sbírat osobní data uživatelů a cílit na ně reklamu, aniž by je předem požádaly o souhlas. Sociální sítě kvůli splnění pravidel čelí tlaku od unijních regulátorů, což je také jeden z důvodů, proč nyní zavádějí možnost předplatit si jejich službu, která uživatelům umožňuje se cíleným reklamám vyhnout. Úřady EU tento postup považují za jednu z možností, jak vyhovět unijním předpisům o ochraně osobních údajů GDPR

Jak bude fungovat předplatné Facebooku a Instagramu? 

Z příspěvku na blogu Mety vyplývá, že Facebook ani Instagram nepřestanou se sběrem dat konkrétních uživatelů, jen jen nebudou využívat pro cílení reklamy. Firmy tak nepřestanou mít přehled o složení svých uživatelů. Zároveň bude předplatné dostupné jen pro uživatele starší 18 let. 

Cena: Kolik bude stát Facebook a Instagram bez reklam

Cena za předplatné se liší podle toho, jestli si ho uživatel objedná pro použití na počítači nebo na mobilu. Pokud zvolí aplikaci na mobilním telefonu s operačním systémem Android od Googlu nebo iOS od Applu, měsíčně zaplatí 12,99 eura, v přepočtu zhruba 320 korun. Pokud si ale uživatel objedná předplatné na počítači, vyjde ho měsíčně pouze na 9,99 eura, kolem 245 korun. Důvodem rozdílu je provize, kterou si berou provozovatelé mobilních systémů Android a iOS a zprostředkovatelé aplikací Apple a Google.

Poplatky v cenové tabulce

PlatformaCena za měsíc
Android (Google)12,99 eura (cca 320 Kč)
iOS (Apple)12,99 eura (cca 320 Kč)
Počítač9,99 eura (cca 245 Kč)
Poznámka: Cena v korunách je orientační a vychází z aktuálního kurzu.


Ze začátku bude uživateli s profily na Facebooku i Instagramu, který si předplatné objedná, Meta účtovat jen jeden poplatek, od 1. března 2024 nicméně bude nutné za propojený účet připlatit šest eur na webu/počítači a v případě objednání přes aplikaci v mobilu osm eur. 

Které státy v Evropě budou mít Facebook a Instagram ve verzi za peníze?

Předplatné bude dostupné ve všech 27 zemích Evropské unie včetně Česka a v Lichtenštejnsku, Norsku, Islandu a ve Švýcarsku. Mimo tyto státy nebude možné si předplatné pořídit. 

Kdy bude spuštěn Facebook a Instagram bez reklam?

Přesné datum, odkdy bude možné objednat si předplatné pro obě platformy, zatím nebylo oznámeno.