Facebook jde na burzu, rekordní emise ale vzbuzuje obavy

Facebook

Facebook Zdroj: profimedia.cz

Pátek je dnem dlouho očekávaného vstupu na burzu. Na trh Nasdaq vstoupí společnost Facebook, s počtem více než 900 milionů registrovaných uživatelů největší sociální síť světa. Vysoká poptávka individuálních drobných investorů nebezpečně vyhnala cenu nebezpečně vzhůru.

V tomto týdnu Facebook již přistoupil k žádosti americké Komise pro cenné papíry o zvýšení upisovacího cenového pásma. Z původního rozpětí 28 až 35 dolarů se navýšilo na 34-38 dolarů za akcii. Facebook mohl podle amerických zákonů bez další konzultace s Komisí zvýšit konečnou cenu úpisu až na 45 dolarů za kus. Konečná upisovací cena má být oznámena dnes dopoledne. Facebook plánuje získat z úpisu minimálně deset miliard dolarů.

Investoři se ale obávají, že neustálé navyšování upisovací ceny vyžene cenu nad úroveň, kterou by zkušení velcí investoři považovali za férovou. To by znamenalo ztrátu ceny akcií po zahájení dnešního obchodování, což by poškodilo reputaci Facebooku samotného i investičních bank, které pro firmu úpis zařizují v čele s Morgan Stanley.

Deník Financial Times s odkazem na zdroje blízké úpisu informoval, že nebývalý zájem drobných investorů ochotných akcie koupit za jakoukoliv cenu je jedním důvodů navyšování upisovací ceny. „Poptávka je naprosto šílená,“ citoval britský list jednoho makléře. „Můžete napsat, že Facebook je nejhorší společnost světa a retailový investoři pořád budou chtít její akcie,“ dodal.

Facebook už má přes 500 investorů, kteří mohli podíly nakupovat přes investiční banky a na sekundárním trhu. Při úpisu akcií na burzu mohou své vklady několikanásobně zhodnotit. Zdá se totiž, že je po investicích do Facebooku hlad.Facebook už má přes 500 investorů, kteří mohli podíly nakupovat přes investiční banky a na sekundárním trhu. Při úpisu akcií na burzu mohou své vklady několikanásobně zhodnotit. Zdá se totiž, že je po investicích do Facebooku hlad.|Jan Sedlak

Institucionální investoři, kteří disciplinovanější a neemotivní přístupy k valuaci společností jsou na cenu více citliví. Rozhodnutí Facebooku neposlední chvíli zvýšit upisovací cenu nepříjemně překvapilo i bankéře pracující na úpisu. „Nikdy jsem nedělal na IPO s takovouto mírou nejistoty a úzkosti okolo nastavení upisovací ceny,“ citovala agentura Bloomberg jednoho bankéře. „Nečekali jsme, že zvýší cenu,“ dodal jeho kolega.

Investoři se v poslední době ptají, zda může Facebook ospravedlnit svou valuaci více 100 miliard dolarů při klesajících tržbách a slabé pozici na mobilních zařízeních. „Aby to byla dobrá investice pro někoho kdo chce akcii koupit a držet, musíte věřit, že se hodnota společnosti může v následujících šesti letech zdvojnásobit,“ tvrdí Steve Weinstein, ředitel společnosti ITG Investment Research. „Momentálně Facebook není na cestě dosáhnout těchto finančních výsledků,“ dodal Weinstein. „Cena úpisu se jeví jako vysoká. Pro její opodstatnění by Facebook musel v příštích letech dosahovat obdobné dynamiky růstu jako v minulosti,“ myslí si Martin Pavlík z Conseq Investment Management.

Vysoké upisovací ceny internetových společností jsou v myslích investorů stále čerstvé. Akcie společnosti Zynga, s Facebookem úzce provázeného vývojáře her, v první obchodní den oslabily. Krátce po vstupu na burzu klesla také cena akcií prodejce slevových kuponů společnosti Groupon. Kevin Pleines, analytik společnosti Birinyi Associates, doporučeje: „Pokud hledáte dlouhodobou investici, vyhněte se prvnímu obchodnímu dní a počkejte si chvíli, zda z Facebooku bude druhý Google nebo Groupon.“

Dobrá rada zkušených
Vysoké upisovací ceny firem mají investoři ještě čerstvě na paměti. Akcie společnosti Zynga, s Facebookem úzce provázeného vývojáře her, v první obchodní den oslabily. Krátce po vstupu na burzu klesla i cena akcií prodejce slevových kuponů Groupon. Kevin Pleines, analytik společnosti Birinyi Associates, doporučuje: „Pokud hledáte dlouhodobou investici, vyhněte se prvnímu obchodnímu dni a počkejte si chvíli, zda z Facebooku bude druhý Google nebo Groupon.“